Czy jesteś gotowy na nowy Google Consent Mode v2 ? Dowiedz się więcej »
Dobrze

YouTube i RODO – Wskazówki dotyczące korzystania z kanału wideo zgodnie z ochroną danych


Wiele firm dostrzegło znaczenie mediów społecznościowych dla skuteczności ich marketingu internetowego. Zgodnie z mottem „zdjęcie (lub film) mówi więcej niż 1000 słów”, w szczególności Instagram i YouTube są używane razem z klasycznym Facebookiem. Jeśli korzystasz również z YouTube jako kanału firmowego i być może nadal chcesz zbierać dane od użytkowników, powinieneś zachować ostrożność: pliki cookie YouTube i RODO niekoniecznie mają to samo skrzyżowanie. Oznacza to, że jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać, aby mieć pewność, że integracja filmów z YouTube będzie zgodna z RODO. W przeciwnym razie mogą zostać nałożone ostrzeżenia i, w pewnych okolicznościach, surowe kary.

W tym przeglądzie podsumowano najważniejsze kwestie dotyczące YouTube i RODO – szczególnie w zakresie plików cookie YouTube i zgody . Jeśli masz jakiekolwiek pytania, odpowiednią osobą do kontaktu jest wyspecjalizowany dostawca usług zarządzania zgodami, taki jak consentmanager .

Rozwiązanie zgody na telewizory Smart

Co reguluje RODO?

RODO to skrót od Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych. Jest to zbiór przepisów Unii Europejskiej, który obowiązuje od 25 maja 2018 roku i który stanowi uzupełnienie federalnej ustawy o ochronie danych (BDSG) w Niemczech. Celem regulaminu jest ochrona danych osobowych . Obejmuje to nie tylko klasyki, takie jak imię i data urodzenia. Liczy się również adres IP komputera lub telefonu komórkowego, ponieważ te dane są w zasadzie odpowiednie do odnalezienia osoby stojącej za użytkownikiem.

RODO składa się z zasad wprowadzających oraz wielu skomplikowanych przepisów, które są trudne do zrozumienia dla laika. Rozporządzenie dotyczy wszystkich firm lub instytucji, stowarzyszeń lub klubów, które gromadzą, przechowują i przetwarzają dane od osób – offline lub online. Istnieje cały szereg praw, jakie przysługują zainteresowanym stronom lub klientom na mocy RODO – jak np. prawo do informacji, prawo do wyrażenia zgody na określone przetwarzanie danych czy prawo do usunięcia. W szczególności zgoda (zgoda) jest omówiona bardziej szczegółowo, ponieważ zgoda użytkownika jest czymś, czego należy przestrzegać, jeśli chodzi o plik cookie YouTube.

Co platforma wideo ma wspólnego z ochroną danych?

Wciąż wiele osób wierzy, że YouTube jest zgodny z RODO, ponieważ może oglądać filmy na platformie bez konieczności logowania się do Google. Ale nawet to jest błędem. Na przykład, jeśli korzystasz z jednego z wielu rozwiązań programowych, za pomocą których możesz wykrywać i wyłączać śledzące pliki cookie, szybko odkryjesz, że – podobnie jak w innych witrynach internetowych – niepozorne pliki cookie nadal krzątają się w celu zbierania danych. Więc na pewno są dostępne pliki cookie, nawet jeśli nie jesteś zalogowany do YouTube . Oprócz plików cookie YouTube zbieranie danych dla konta Google jest szczególnie istotne z punktu widzenia ochrony danych.

Co YouTube ma wspólnego z Google?

Google jest również wielokrotnie wspominane w związku z YouTube i RODO lub YouTube i zgodą na pliki cookie. Powód jest prosty: YouTube należy do Google – a rejestrując się lub logując do YouTube, robisz to za pomocą swojego konta Google. I właśnie to sprawia, że zwolennicy prywatności są podejrzliwi wobec plików cookie YouTube.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Ciasteczka pod lupą

Czym dokładnie są pliki cookie, co robią „ciasteczka” w YouTube i co sprawia, że są tak krytyczne? Pliki cookie to małe pliki tekstowe, które są przechowywane na komputerze lub smartfonie podczas surfowania w przeglądarce. Oczywiście operatorom witryn służą one bardzo konkretnemu celowi: śledzeniu. Śledzenie to śledzenie użytkowników w sieci w celu opracowania odpowiednich strategii marketingowych. Na przykład sklep internetowy zapisze koszyk i kliknięte produkty oraz identyfikator sesji odpowiedniego komputera. W ten sposób odwiedzający podczas surfowania otrzymują odpowiednie oferty – czy im się to podoba, czy nie. Być może przeglądałeś już na swoim stacjonarnym komputerze oferty wielkich internetowych gigantów, a potem otrzymywałeś podobne reklamy na swoim smartfonie? To jest dokładnie wynik wirtualnych herbatników. Wiele osób postrzega to jako „szpiegowanie”, dlatego pliki cookie znalazły się pod kontrolą inspektorów ochrony danych.

Prywatność i konto Google

Jeśli otworzysz konto Google, dane będą również gromadzone i przechowywane w celu jego wykorzystania (w tym na przykład odzyskiwania haseł i zapobiegania nadużyciom). Te informacje nie są zbyt wyczerpujące — wymagane są imię i nazwisko, data urodzenia, adres e-mail i numer telefonu. Wydaje się to całkiem bezproblemowe. Ale – i jest to ważny czynnik, jeśli chodzi o YouTube i ochronę danych – każdy, kto surfuje na otwartym koncie Google, będzie śledzony wraz ze wszystkimi swoimi danymi. To automatycznie powoduje konieczność wyrażenia przez użytkownika zgody – zgody na pliki cookie YouTube .

RODO – zgoda jako ważne kryterium

Najważniejszym i ostatecznym rozporządzeniem RODO jest ochrona danych osobowych. W tym kontekście kluczowym elementem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych jest to, że użytkownicy muszą wyrazić zgodę na gromadzenie danych . Reguluje to art. 6 RODO zatytułowany „Zgodność przetwarzania z prawem” :

„(1) Przetwarzanie jest zgodne z prawem tylko wtedy, gdy spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
a) osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów;
[…]”

RODO § 6

Oznacza to – również w przypadku integracji filmów z YouTube na Twojej stronie internetowej – że zgoda użytkownika jest obowiązkowa. Można to zaimplementować za pomocą klasycznego banera plików cookie lub specjalnego wyskakującego okienka. W ten sposób umożliwiasz użytkownikowi wybór dozwolonych plików cookie. To zezwolenie nazywa się zgodą. Jeśli chodzi o wybór, najlepiej zaoferuj użytkownikowi, który ogląda powiązany film z YouTube w Twojej witrynie, trzy opcje do wyboru:

  • zgoda na zbieranie plików cookies, które proponujesz jako operator serwisu;
  • Zgoda tylko na te pliki cookie, które są niezbędne do korzystania z witryny ze względów prawnych i technicznych lub są obowiązkowe
  • zgoda na pliki cookies, które użytkownik zestawia w sposób zdefiniowany przez użytkownika;

Niezależnie od tego, który z trzech wariantów wybiorą użytkownicy Twojej witryny i osadzone filmy z YouTube: pliki cookie YouTube są prawnie bezpieczne, a Ty w pełni przestrzegasz RODO w przypadku filmów z YouTube.

 

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wykorzystywać treści wideo – bez zgody?

Niezbyt dobry pomysł! Z prawnego punktu widzenia jest to szara strefa, w której jako dostawca filmów z YouTube narażasz się na ryzyko związane z RODO. Możesz wyświetlić baner plików cookie z ogólnym powiadomieniem o zbieraniu plików cookie, a następnie pozwolić użytkownikom zdecydować, czy kontynuować przeglądanie, czy nie. Jednak takie wykorzystanie plików cookie YouTube nie jest zgodne z prawem. Ważne jest, aby uzyskać czynną zgodę użytkownika . I powinieneś zapewnić tę aktywność, wymagając od odwiedzającego witrynę kliknięcia znacznika wyboru, aby móc korzystać z określonych treści. W ten sposób możesz sprawić, że Twoja oferta YouTube będzie zgodna z RODO i uchronić się przed ostrzeżeniami ze strony prawników konkurencji i rzeczników konsumentów, a także nieprzyjemnymi karami organów ochrony danych w przypadku zignorowania RODO i BDSG/TDDDG (poprzednio: TTDSG ).

Wielu operatorów witryn uważa również, że korzystanie z filmów z YouTube jest zgodne z RODO, jeśli użytkownicy wylogują się ze swojego konta Google. Nie jest to jednak zalecana strategia zapewniająca zgodność YouTube z RODO. Po pierwsze, operator serwisu nie może wymusić na użytkowniku zamknięcia konta. Po drugie, nadal będzie gromadzona wystarczająca liczba plików cookie YouTube. Więc logicznie wybierz czystą strategię i wodoodporną zgodę użytkowników na pliki cookie YouTube.

Zgoda na przechowywanie danych jest absolutnie konieczna, zwłaszcza jeśli łączysz śledzenie za pomocą plików cookie z tak zwanym rozszerzonym porównywaniem danych .

Zaawansowane uzgadnianie danych – co to właściwie jest?

Jeśli chodzi o YouTube i RODO, szczególnie ważne jest rozróżnienie pomiędzy klasycznym gromadzeniem plików cookie a wykorzystaniem plików cookie YouTube w celu ewentualnego rozszerzonego porównania danych. Zaawansowane dopasowanie danych oznacza, że operatorzy witryn uzupełniają dane gromadzone przez pliki cookies serwisu YouTube o dane, które sami już zapisali, np. listy klientów. Inspektorzy ochrony danych podchodzą do tego szczególnie krytycznie, ponieważ im więcej danych jest gromadzonych, tym łatwiej jest wyciągnąć wnioski na temat osób, które za tym stoją . I to jest dokładnie to, czego przepisy o ochronie danych nie pozwalają bez zgody podczas śledzenia za pomocą plików cookie YouTube. A zatem: Jeśli korzystasz z plików cookie YouTube w ramach rozszerzonego porównywania danych, zgoda na pliki cookie YouTube musi zostać zaimplementowana przez użytkownika, w przeciwnym razie korzystanie z YouTube nie będzie zgodne z RODO.

Double Click od Google – co to jest i co oznacza dla YouTube i RODO?

YouTube należy do Google LLC. i dlatego podlega również warunkom ochrony danych amerykańskiej grupy. Dotyczy to również jego platformy reklamowej. Double Click to produkt reklamowy Google, który obejmuje rozbudowane śledzenie danych użytkownika. Konkretnie oznacza to: Jeśli korzystasz z usług YouTube poprzez osadzanie filmów z YouTube na stronach internetowych, usługa z USA łączy to z kompleksowym śledzeniem użytkowników, którzy korzystają z takich ofert . Oczywiście musisz również wdrożyć przepisy o ochronie danych, jeśli korzystasz np. z Facebook Pixel. Ale jeśli korzystasz z YouTube, a tym samym pośrednio również z Google, środki ochrony danych są szczególnie istotne. Zatem: dostosuj integrację filmów z YouTube do wymogów RODO!

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak profesjonalnie wdrożyć YouTube Cookie Consent i zapewnić zgodność YouTube z RODO. Specjaliści ds. YouTube i RODO to dostawcy usług zarządzania zgodami, np. consentmanager .

1. Polityka prywatności i inspektor ochrony danych

Solidna deklaracja o ochronie danych to podstawa profesjonalnej i zgodnej z ochroną danych strony internetowej. W tym kontekście możesz również odnieść się do usług Google i ich linku do śledzenia osadzonych filmów z YouTube. Możesz również opisać, że każdy użytkownik może wnieść swój własny wkład we własną ochronę danych, na przykład sprzeciwiając się środkom śledzenia Google lub dokonując odpowiednich ustawień na swoim koncie Google. Wymień również inspektora ochrony danych, który odpowiada za stronę internetową Twojej firmy. Możesz nazwać to wewnętrznie lub zamówić zewnętrznie.

2. Uzyskaj zgodę użytkowników

Zgoda użytkownika na działania wrażliwe na dane jest również niezbędna do korzystania ze strony internetowej zgodnej z ochroną danych i korzystania z niej. Używaj banerów cookie, które pozwalają użytkownikom wybierać różne opcje. Ten wybór, tj. celowe kliknięcie opcji, ma decydujący wpływ na to, czy wyrażona zostanie zgoda na pliki cookie YouTube, czy nie. Mówiąc prosto: jeśli użytkownik zaznaczy pewien znacznik wyboru, a tym samym specjalną opcję dotyczącą plików cookie, oznacza to identyfikowalną i możliwą do sprawdzenia aktywność , czyli pełną zgodność z przepisami YouTube i RODO. Stwarzasz w ten sposób podstawę, że Twoja witryna nie może zostać zaatakowana przez inspektorów ochrony danych i konkurentów.

3. Użyj rozszerzalnego trybu ochrony danych

Umieszczanie filmu z YouTube na swojej stronie internetowej jest łatwe, nawet dla laika. Tak to działa:

  1. wybierz odpowiedni film
  2. naciśnij przycisk „Udostępnij”
  3. wybierz opcję „Umieść”
  4. Użyj opcji „Pokaż więcej”
  5. wybierz tryb „rozszerzonej ochrony danych”
  6. Sprawdź wygenerowany link
Włącz opcję rozszerzonego trybu prywatności podczas osadzania filmu z YouTube

W odróżnieniu od klasycznego linku do osadzenia tworzony jest specjalny link: Jeżeli link pojawia się z adresem URL www.youtube-nocookie.com, możesz mieć większą pewność, że pliki cookies YouTube są wykorzystywane zgodnie z RODO i że postępujesz w sposób zgodny z prawem z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych. (Ważne: zgoda na umieszczenie YouTube jest nadal wymagana!)

4. Korzystaj z dynamicznego blokowania treści consentmanager

Jeśli używasz consentmanager jako banera plików cookie w swojej witrynie, możemy automatycznie zablokować film z YouTube i zamiast tego wyświetlić obraz podglądu. Jeśli użytkownik nie zatwierdził jeszcze YouTube, jest chroniony i jednocześnie widzi to, co mógł zobaczyć w tym momencie (tj. podgląd wideo YouTube) wraz z możliwością wyraźnej aktywacji tego wideo.

Wykonaj test: Jeśli nie wyraziłeś jeszcze zgody na YouTube w naszej witrynie, powinieneś teraz zobaczyć podgląd tutaj:

Jeśli wyraziłeś już zgodę na YouTube na naszej stronie, wykonaj następujące czynności: Kliknij ikonę consentmanager w lewym dolnym rogu, aby uzyskać dostęp do ustawień plików cookie, odznacz YouTube i zapisz. Następnie pozwól stronie załadować się ponownie.

5. Sprawdź alternatywy

Czasami nie jest absolutnie konieczne, aby był to film z YouTube, który musi być osadzony na stronie internetowej. Filmy można również wprowadzać za pomocą klasycznego HTML

Najczęściej zadawane pytania

Nie jesteś pewien, czy potrzebujesz CMP?

Aby pomóc Ci w kwestiach takich jak RODO i CMP, zebraliśmy tutaj najczęściej pojawiające się pytania.

Bardzo dobrze znamy YouTube i pliki cookie lub YouTube i RODO, zarówno pod względem technicznym, jak i prawnym. Jesteśmy partnerem, z którym możesz legalnie integrować filmy z YouTube na swojej stronie internetowej za pomocą zgody na pliki cookie.

Niekoniecznie, bo mają te same problemy z ochroną danych . Metody poprawiające ochronę danych w Vimeo zwykle nadają się również do większej ochrony danych w YouTube.

Niektóre firmy biorą pod uwagę tę kwestię, ponieważ nie chcą naruszać ochrony danych. Ale filmy z YouTube są wydajne : zintegrowane ze stroną internetową oferują użytkownikom atrakcyjną wartość dodaną, a integrację z YouTube można wdrożyć w sposób zgodny z RODO.

Pliki cookie YouTube są formą śledzenia. Jednak nie każde śledzenie jest zabronione. Istnieje również śledzenie, które jest dopuszczalne zgodnie z przepisami o ochronie danych za zgodą zainteresowanego użytkownika – tak zwana zgoda na pliki cookie YouTube. Dzięki tej zgodzie zbieranie danych poprzez śledzenie podczas korzystania z filmów z YouTube jest realizowane zgodnie z RODO.

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych Unii Europejskiej ma zastosowanie do każdego , kto gromadzi, przechowuje i przetwarza dane osób fizycznych. Dotyczy to zarówno firm, jak i wszystkich innych instytucji, które to robią. W szczególności przepisy RODO mają zastosowanie do automatycznego gromadzenia danych i śledzenia użytkowników w nowoczesnym obszarze online.

Należy pamiętać, że nie możemy udzielać porad prawnych. Niektóre punkty tego FAQ mogą z czasem ulec zmianie lub być różnie interpretowane przez sądy. Dlatego zawsze powinieneś skonsultować się z prawnikiem!


więcej komentarzy

Neues Mobile SDK v3
Nowy, Ogólny

Biuletyn 10/2024

Nowy mobilny zestaw SDK v3 Nowością w tym miesiącu jest nasz pakiet Mobile SDK w wersji 3.0. Całkowicie przeprojektowaliśmy, przyspieszyliśmy i ulepszyliśmy dla Ciebie SDK dla aplikacji mobilnych. Dla programistów przepisaliśmy także dokumentację od podstaw i dodaliśmy aplikacje demonstracyjne, aby ułatwić rozpoczęcie pracy. Nowy SDK jest dostępny na wszystkie popularne platformy mobilne: Android, iOS, Unity, […]
Frau mit Bleistift, die eine Cookie-Banner-Checkliste durchstreicht.
Ogólny

Przewodnik po banerach plików cookie zgodnych z RODO na rok 2024

Od czasu wejścia w życie RODO w 2018 r. banery cookie stały się integralną częścią doświadczenia użytkownika cyfrowego. Obecnie użytkownicy napotykają te wyskakujące okienka niemal wszędzie, czy to na stronach internetowych , w aplikacjach , czy nawet na inteligentnych telewizorach . W związku z tym przestrzeganie RODO na platformach internetowych jest coraz dokładniej monitorowane. Nakładane […]

CMP

Twoje pytania dotyczące CMP & Co.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz CMP, czy nie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.