YouTube i RODO – Wskazówki dotyczące korzystania z kanału wideo zgodnie z przepisami o ochronie danych

Wiele firm dostrzegło znaczenie mediów społecznościowych dla skuteczności ich marketingu internetowego. Zgodnie z mottem „zdjęcie (lub film) mówi więcej niż 1000 słów”, w szczególności Instagram i YouTube są używane razem z klasycznym Facebookiem. Jeśli używasz YouTube jako kanału firmowego i być może chcesz zbierać dane od użytkowników, powinieneś być ostrożny: pliki cookie YouTube i RODO niekoniecznie muszą się przecinać. Oznacza to, że należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy, aby integracja filmów z YouTube była zgodna z RODO. W przeciwnym razie mogą zostać nałożone ostrzeżenia i, w pewnych okolicznościach, surowe kary.

Ten przegląd podsumowuje najważniejsze informacje na temat YouTube i RODO – w szczególności na temat plików cookie YouTube i zgody . Jeśli masz jakiekolwiek pytania, odpowiednią osobą kontaktową jest wyspecjalizowany dostawca zarządzania zgodami, taki jak administrator zgody.

Rozwiązanie zgody na telewizory Smart

Co reguluje RODO?

RODO to skrót od ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Jest to zbiór przepisów Unii Europejskiej, który obowiązuje od 25 maja 2018 r. i uzupełnia Federalną Ustawę o Ochronie Danych (BDSG) w Niemczech. Celem regulaminu jest ochrona danych osobowych . Obejmuje to nie tylko klasyki, takie jak imię i data urodzenia. Liczy się również adres IP komputera lub telefonu komórkowego, ponieważ te dane są w zasadzie odpowiednie do odnalezienia osoby stojącej za użytkownikiem.

RODO składa się z zasad wstępnych i wielu skomplikowanych regulacji, które są trudne do sklasyfikowania przez laika. Rozporządzenie dotyczy wszystkich firm lub instytucji, stowarzyszeń lub klubów, które gromadzą, przechowują i przetwarzają dane od osób – offline lub online. Na mocy RODO potencjalni klienci lub potencjalni klienci mają cały szereg praw – takich jak prawo do informacji, prawo do wyrażenia zgody na przetwarzanie określonych danych lub prawo do usunięcia danych. W szczególności zgoda (zgoda) jest omówiona bardziej szczegółowo, ponieważ zgoda użytkownika jest czymś, czego należy przestrzegać, jeśli chodzi o plik cookie YouTube.

Co platforma wideo ma wspólnego z ochroną danych?

Wciąż jest wiele osób, które uważają, że YouTube jest zgodny z RODO, ponieważ mogą oglądać filmy z platformy bez logowania się do Google. Ale nawet to jest błędem. Na przykład, jeśli korzystasz z jednego z wielu rozwiązań programowych, za pomocą których możesz wykrywać i wyłączać śledzące pliki cookie, szybko odkryjesz, że – podobnie jak w innych witrynach internetowych – niepozorne pliki cookie nadal krzątają się w celu zbierania danych. Więc na pewno są dostępne pliki cookie, nawet jeśli nie jesteś zalogowany do YouTube . Oprócz plików cookie YouTube zbieranie danych dla konta Google jest szczególnie istotne z punktu widzenia ochrony danych.

Co YouTube ma wspólnego z Google?

Google jest wielokrotnie wymieniane w związku z YouTube i RODO lub YouTube i zgodą na pliki cookie. Powód jest prosty: YouTube należy do Google – a rejestrując się lub logując do YouTube, robisz to za pomocą swojego konta Google. I właśnie to sprawia, że zwolennicy prywatności są podejrzliwi wobec plików cookie YouTube.

Ciasteczka pod lupą

Czym dokładnie są pliki cookie, co robią „ciasteczka” w YouTube i co sprawia, że są tak krytyczne? Pliki cookie to małe pliki tekstowe, które są przechowywane na komputerze lub smartfonie podczas surfowania w przeglądarce. Oczywiście służą one operatorom witryn do bardzo konkretnego celu: śledzenia. Śledzenie to śledzenie użytkowników w sieci w celu opracowania odpowiednich strategii marketingowych. Na przykład sklep internetowy zapisze koszyk i kliknięte produkty oraz identyfikator sesji odpowiedniego komputera. W ten sposób odwiedzający podczas surfowania otrzymują odpowiednie oferty – czy im się to podoba, czy nie. Być może przeglądałeś już na swoim stacjonarnym komputerze oferty wielkich internetowych gigantów, a potem otrzymywałeś podobne reklamy na swoim smartfonie? To jest dokładnie wynik wirtualnych herbatników. Wiele osób postrzega to jako „szpiegowanie”, dlatego pliki cookie znalazły się pod kontrolą inspektorów ochrony danych.

Prywatność i konto Google

Jeśli otworzysz konto Google, dane będą również gromadzone i przechowywane w celu jego wykorzystania (w tym na przykład odzyskiwania haseł i zapobiegania nadużyciom). Te informacje nie są zbyt wyczerpujące — wymagane są imię i nazwisko, data urodzenia, adres e-mail i numer telefonu. Wydaje się to całkiem bezproblemowe. Ale – i jest to ważny czynnik, jeśli chodzi o YouTube i ochronę danych – każdy, kto surfuje na otwartym koncie Google, będzie śledzony wraz ze wszystkimi swoimi danymi. To automatycznie powoduje konieczność wyrażenia przez użytkownika zgody – zgody na pliki cookie YouTube .

RODO – zgoda jako ważne kryterium

Podstawą i końcem przepisów RODO jest ochrona danych osobowych. W tym kontekście kluczowym elementem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych jest to, że użytkownicy muszą wyrazić zgodę na gromadzenie danych . Reguluje to art. 6 RODO, który ma nagłówek „Zgodność z prawem przetwarzania” :

„(1) Przetwarzanie jest zgodne z prawem tylko wtedy, gdy spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
a) osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów;
[…]”

DSGVO § 6

Oznacza to – również w przypadku integracji filmów z YouTube na Twojej stronie internetowej – że zgoda użytkownika jest obowiązkowa. Można to zaimplementować za pomocą klasycznego banera plików cookie lub specjalnego wyskakującego okienka. W ten sposób umożliwiasz użytkownikowi wybór dozwolonych plików cookie. To zezwolenie nazywa się zgodą. Jeśli chodzi o wybór, najlepiej zaoferuj użytkownikowi, który ogląda powiązany film z YouTube w Twojej witrynie, trzy opcje do wyboru:

  • zgoda na zbieranie plików cookies, które proponujesz jako operator serwisu;
  • Zgoda tylko na te pliki cookie, które są niezbędne do korzystania z witryny ze względów prawnych i technicznych lub są obowiązkowe
  • zgoda na pliki cookies, które użytkownik zestawia w sposób zdefiniowany przez użytkownika;

Bez względu na to, który z trzech wariantów wybiorą użytkownicy Twojej witryny i osadzonych filmów z YouTube: Pliki cookie YouTube są prawnie bezpieczne, a przy filmach z YouTube dokładnie przestrzegałeś RODO.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wykorzystywać treści wideo – bez zgody?

Niezbyt dobry pomysł! Z prawnego punktu widzenia jest to szara strefa, która naraża Cię jako dostawcę filmów na YouTube na ryzyko RODO. Możesz wyświetlić baner plików cookie z ogólnym powiadomieniem o zbieraniu plików cookie, a następnie pozwolić użytkownikom zdecydować, czy kontynuować przeglądanie, czy nie. Jednak takie wykorzystanie plików cookie YouTube nie jest zgodne z prawem. Ważne jest, aby uzyskać czynną zgodę użytkownika . I powinieneś zapewnić tę aktywność, wymagając od odwiedzającego witrynę kliknięcia znacznika wyboru, aby móc korzystać z określonych treści. W ten sposób dostosujesz swoją ofertę YouTube do RODO i uchronisz się przed ostrzeżeniami prawników z organizacji ochrony konkurencji i konsumentów oraz nieprzyjemnymi karami organów ochrony danych w przypadku zlekceważenia RODO i BDSG/TTDSG.

Wielu operatorów witryn uważa również, że oglądanie filmów z YouTube jest zgodne z RODO, jeśli użytkownicy wylogują się ze swojego konta Google. Ale nawet to nie jest zalecaną strategią zapewnienia zgodności z RODO w YouTube. Po pierwsze, operator serwisu nie może wymusić na użytkowniku zamknięcia konta. Po drugie, nadal będzie gromadzona wystarczająca liczba plików cookie YouTube. Więc logicznie wybierz czystą strategię i wodoodporną zgodę użytkowników na pliki cookie YouTube.

Zgoda na przechowywanie danych jest absolutnie konieczna, zwłaszcza jeśli łączysz śledzenie za pomocą plików cookie z tak zwanym rozszerzonym porównywaniem danych .

Zaawansowane uzgadnianie danych – co to właściwie jest?

Jeśli chodzi o YouTube i RODO, szczególnie ważne jest rozróżnienie między klasycznym gromadzeniem plików cookie a wykorzystaniem plików cookie YouTube do ewentualnego rozszerzonego porównywania danych. Zaawansowane dopasowanie danych oznacza, że operatorzy witryn uzupełniają dane gromadzone przez pliki cookies serwisu YouTube o dane, które sami już zapisali, np. listy klientów. Inspektorzy ochrony danych podchodzą do tego szczególnie krytycznie, ponieważ im więcej danych jest gromadzonych, tym łatwiej jest wyciągnąć wnioski na temat osób, które za tym stoją . I to jest dokładnie to, czego przepisy o ochronie danych nie pozwalają bez zgody podczas śledzenia za pomocą plików cookie YouTube. A zatem: Jeśli korzystasz z plików cookie YouTube w ramach rozszerzonego porównywania danych, zgoda na pliki cookie YouTube musi zostać zaimplementowana przez użytkownika, w przeciwnym razie korzystanie z YouTube nie będzie zgodne z RODO.

Google Double Click – co to jest i co oznacza dla YouTube i RODO?

YouTube należy do Google LLC. i dlatego podlega również warunkom ochrony danych amerykańskiej grupy. Dotyczy to również jego platformy reklamowej. Double Click to produkt reklamowy Google, który obejmuje rozbudowane śledzenie danych użytkownika. Konkretnie oznacza to: Jeśli korzystasz z usług YouTube poprzez osadzanie filmów z YouTube na stronach internetowych, usługa z USA łączy to z kompleksowym śledzeniem użytkowników, którzy korzystają z takich ofert . Oczywiście musisz również wdrożyć przepisy o ochronie danych, jeśli korzystasz np. z Facebook Pixel. Ale jeśli korzystasz z YouTube, a tym samym pośrednio również z Google, środki ochrony danych są szczególnie istotne. A więc: Spraw, aby integracja filmów z YouTube była zgodna z RODO!

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak profesjonalnie wdrożyć zgodę na pliki cookie YouTube i jak zapewnić zgodność z RODO. Specjaliści ds. YouTube i RODO to dostawcy zarządzania zgodami, tacy jak menedżer zgody.

1. Polityka prywatności i inspektor ochrony danych

Solidna deklaracja o ochronie danych to podstawa profesjonalnej i zgodnej z ochroną danych strony internetowej. W tym kontekście możesz również odnieść się do usług Google i ich linku do śledzenia osadzonych filmów z YouTube. Możesz również opisać, że każdy użytkownik może wnieść swój własny wkład we własną ochronę danych, na przykład sprzeciwiając się środkom śledzenia Google lub dokonując odpowiednich ustawień na swoim koncie Google. Wymień również inspektora ochrony danych, który odpowiada za stronę internetową Twojej firmy. Możesz nazwać to wewnętrznie lub zamówić zewnętrznie.

2. Uzyskaj zgodę użytkowników

Zgoda użytkownika na działania wrażliwe na dane jest również niezbędna do korzystania ze strony internetowej zgodnej z ochroną danych i korzystania z niej. Używaj banerów cookie, które pozwalają użytkownikom wybierać różne opcje. Ten wybór, tj. celowe kliknięcie opcji, ma decydujący wpływ na to, czy wyrażona zostanie zgoda na pliki cookie YouTube, czy nie. Mówiąc prostym językiem: Jeśli użytkownik zdecyduje się na określony kleszcz, a tym samym na specjalną opcję dla plików cookie, oznacza to możliwą do prześledzenia i weryfikowalną aktywność , że postanowienia YouTube i DSGVO zostały przez Ciebie w pełni spełnione. Stwarzasz w ten sposób podstawę, że Twoja witryna nie może zostać zaatakowana przez inspektorów ochrony danych i konkurentów.

3. Użyj rozszerzalnego trybu ochrony danych

Umieszczanie filmu z YouTube na swojej stronie internetowej jest łatwe, nawet dla laika. Tak to działa:

  1. wybierz odpowiedni film
  2. naciśnij przycisk „Udostępnij”
  3. wybierz opcję „Umieść”
  4. Użyj opcji „Pokaż więcej”
  5. wybierz tryb „rozszerzonej ochrony danych”
  6. Sprawdź wygenerowany link

W przeciwieństwie do klasycznego linku do osadzenia, generowany jest specjalny link: Jeśli link pojawia się z adresem URL www.youtube-nocookie.com, możesz mieć pewność, że pliki cookie YouTube są używane zgodnie z RODO i że działasz w zgodnie z przepisami o ochronie danych. (Ważne: zgoda na umieszczenie YouTube jest nadal wymagana!)

4. Użyj menedżera zgody Dynamic Content Blocking

Jeśli używasz menedżera zgody jako banera plików cookie w swojej witrynie, możemy automatycznie zablokować wideo YouTube i zamiast tego wyświetlić obraz podglądu. Jeśli użytkownik nie zatwierdził jeszcze YouTube, jest chroniony i jednocześnie widzi to, co mógł zobaczyć w tym momencie (tj. podgląd wideo YouTube) wraz z możliwością wyraźnej aktywacji tego wideo.

Wykonaj test: Jeśli nie wyraziłeś jeszcze zgody na YouTube w naszej witrynie, powinieneś teraz zobaczyć podgląd tutaj:

Jeśli wyraziłeś już zgodę na YouTube na naszej stronie internetowej, wykonaj następujące czynności: Kliknij ikonę menedżera zgody w lewym dolnym rogu, aby wywołać ustawienia plików cookie, odznacz YouTube i zapisz. Następnie pozwól stronie załadować się ponownie.

5. Sprawdź alternatywy

Czasami nie jest absolutnie konieczne, aby był to film z YouTube, który musi być osadzony na stronie internetowej. Filmy można również wprowadzać za pomocą klasycznego HTML

FAQ: często zadawane pytania dotyczące YouTube i RODO

[sp_easyaccordion id=”3205″]

CMP

Twoje pytania dotyczące CMP & Co.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz CMP, czy nie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.