Jako internauta prawdopodobnie kilkakrotnie zetknąłeś się z Dark Patterns. Ciemne wzory to zwodnicze projekty, które występują w wielu formach i mają na celu manipulowanie użytkownikami. Jesteś w szarej strefie legalności; nie do końca legalne, ale też nie do końca nielegalne, chociaż organizacje takie jak noyb aktywnie z nim walczą.
Co się stanie, jeśli przypadkowo użyjesz takich projektów na swoich banerach cookie, które powinny być zgodne z RODO? I jak możesz nadal tworzyć pozytywne wrażenia użytkownika bez oszukańczych projektów lub ryzyka grzywny?
W naszym artykule odpowiadamy na wszystkie te pytania i odpowiadamy na następujące:
- Co to jest ciemny wzór?
- Czy RODO mówi coś na ten temat?
- W jaki sposób ciemne wzory są wykorzystywane w banerach plików cookie, aby wymusić zgodę użytkownika?
- Jak możesz legalnie zaprojektować baner plików cookie, aby zwiększyć wskaźnik zgody?
Co to jest ciemny wzór?
Głównym celem ciemnego wzorca jest nakłonienie użytkowników (niezależnie od tego, czy przewijają stronę internetową, czy aplikację) do zrobienia czegoś, czego tak naprawdę nie chcieli zrobić, np. B. Kupowanie produktów lub zapisywanie się na coś. Oto kilka przykładów ciemnych wzorów banerów cookie:
- Baner plików cookie, który wyświetla opcję rezygnacji zamiast opcji rezygnacji (i nie wyświetla kategorii celu gromadzenia i przetwarzania danych)
- Baner plików cookie, który wstępnie zaznacza wszystkie kategorie przetwarzania danych
💡Wskazówka: nasza zintegrowana kontrola zgodności w banerze plików cookie menedżera zgody ostrzega naszych użytkowników, jeśli niektóre praktyki banerów zostaną uznane za szkodliwe lub nawet nielegalne! Przetestuj tutaj za darmo → baner cookie menedżera zgody
Czy RODO mówi coś na ten temat?
nie Chociaż termin ten nie jest wyraźnie wymieniony w wytycznych RODO, można założyć, że w RODO istnieje kilka artykułów, które dotyczą praktyk związanych z ciemnymi wzorcami. Zapoznaj się z następującymi artykułami RODO:
„Zgoda” osoby, której dane dotyczą, oznacza dobrowolne, świadome i jednoznaczne wyrażenie woli w konkretnym przypadku, w formie oświadczenia lub innego wyraźnego działania potwierdzającego, którym osoba, której dane dotyczą, wskazuje, że wyraziła zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych dane zgadzają się;
Tutaj zgoda jest wyraźnie określona jako „w świadomy sposób” i „dobrowolna”, co jest skutecznie podważane przez podstawową koncepcję Mrocznych Wzorów. Użytkownicy nie dokonują w pełni świadomego i przejrzystego wyboru, a wprowadzający w błąd projekt nie prowadzi do dobrowolnego (lub lepiej: sprawiedliwego) wyboru.
„Milczenie, wstępnie zaznaczone pola lub brak aktywności nie powinny zatem stanowić zgody”
Jak pokazano na poprzednim przykładzie, zaznaczone pola są ewidentnym naruszeniem przepisów RODO.
Co więcej, osoby takie jak Harry Brignull, założyciel darkpatterns.org i organizacje takie jak noyb są skłonne nazwać i zawstydzić firmy, które używają ciemnych wzorców. To dodatkowo zwiększa presję w tej sprawie. Ponadto przewodnik dotyczący wykrywania i unikania ciemnych wzorców opublikowany przez Europejską Radę Ochrony Danych (EROD) pomoże urzędnikom ds. ochrony danych ocenić, czy strony internetowe rzeczywiście są zgodne z wytycznymi.
🚀 Wolisz grać bezpiecznie? Sprawdź, czy Twoja witryna jest zgodna z prawem za pomocą naszego skanera witryn tutaj.
W jaki sposób ciemne wzory są wykorzystywane w banerach plików cookie, aby wymusić zgodę użytkownika?
Teraz, gdy wiemy, dlaczego ciemne wzorce naruszają wytyczne RODO, przyjrzyjmy się bliżej najpopularniejszym kategoriom z przykładowymi banerami plików cookie:
- Przeciążanie: Mechanizmy takie jak powtarzające się żądania, tworzenie swoistego „labiryntu” w banerze plików cookie i wyświetlanie zbyt wielu opcji to ciemne wzorce, które konfrontują użytkowników z mnóstwem zapytań i niechcący zachęcają ich do udostępniania swoich danych.
- Utrudnianie: gdy użytkownicy muszą przejść przez niepotrzebnie długi proces, aby odrzucić pliki cookie, lub gdy działanie jest prawie niemożliwe/niepraktyczne, jest to rodzaj utrudniania.
- Fickle: Ma to miejsce, gdy projekt jest tak niestabilny i niespójny, że użytkownik ma problem z lokalizacją różnych funkcji sterujących. Na przykład, gdy określony przycisk jest umieszczony na zupełnie innej stronie, która nie jest w swoim kontekście.
- Pozostawiony w niewiedzy: ma to miejsce, gdy użytkownik jest celowo „pozostawiony w niewiedzy”, tj. gdy użytkownik nie wie, w jaki sposób przetwarzane są jego dane, ponieważ zasady nie są podane w języku urzędowym danego kraju. Lub dlatego, że baner używa niejasnych terminów podczas przekazywania informacji użytkownikowi.
Jak możesz legalnie zaprojektować baner plików cookie, aby zwiększyć wskaźnik zgody?
Jeśli zarządzasz swoim banerem plików cookie, aby był jak najbardziej przejrzysty podczas komunikacji z użytkownikami, możesz faktycznie zwiększyć wskaźnik zgody. I dlaczego? Twoi użytkownicy będą bardziej skłonni do wyrażenia zgody, jeśli będą znać powody przetwarzania Twoich danych.
- Poinformuj swoich użytkowników o tym, jakich plików cookie używasz i jakie dane zbierają.
- Upewnij się, że oferujesz łatwy sposób na odrzucenie plików cookie, np. B. przycisk odrzucenia obok przycisku zgody oraz aby przyciski były równie łatwe do rozpoznania.
- Upewnij się, że podałeś linki do swojej polityki prywatności i polityki plików cookie.
- Nie zaznaczaj żadnych pól, pozwól użytkownikom samodzielnie decydować, które pliki cookie chcą zaakceptować, a które odrzucić.
- Zintegruj wskazówki wizualne, np. B. widżet, który umożliwia użytkownikowi powrót do Twojego banera, jeśli chce zmienić swoje preferencje w zakresie zgody.
Kliknij tutaj, aby pobrać pełną listę kontrolną dotyczącą zgodnego z prawem banera plików cookie →
✅ Możesz łatwo wykonać poniższe instrukcje za pomocą banera plików cookie menedżera zgody . Spróbuj teraz!
Wniosek: nie niszcz zaufania swoich klientów ciemnymi wzorami!
Jeśli chcesz chronić swoją firmę na dłuższą metę, musisz zaoferować swoim klientom przejrzystą obsługę, zamiast manipulować nimi, aby zdobyć ich zaufanie. I podobnie jak zasada Pareto, lojalny klient okaże się owocny dla Twojej firmy w dłuższej perspektywie.