Analiza: Pliki cookie w 100 najlepszych sklepach internetowych

Częścią naszej pracy w zgodziemanager jest sprawdzanie, co robi rynek. Dlatego wzięliśmy pod uwagę 100 najlepszych niemieckich sklepów internetowych i przyjrzeliśmy się, gdzie, kiedy i jakie pliki cookie są ustawiane oraz jakiego rodzaju banery cookie są używane. Rezultat: stłumiony popyt.

W pierwszej 80 ciasteczek bez zgody

Do analizy pobraliśmy listę 100 najlepszych sklepów internetowych o najwyższych obrotach w 2020 roku od EMI i wywołaliśmy każdy sklep indywidualnie z przeglądarką Chrome w trybie incognito. Oczekiwaliśmy, że zobaczymy średnio garść ciasteczek – wynik był więcej niż otrzeźwiający:

Na 100 stron nie było ani jednego pliku cookie na tylko 2 stronach, ale było ponad 30 plików cookie na 15 stronach – pamiętaj, że bez kliknięcia przycisku zgody. (smutny) szczyt zajmuje sprzedawca mody, który ustawia pełne 80 plików cookie, zanim odwiedzający wyrazi na to zgodę – nawet jeśli na stronie wyświetla się baner z plikami cookie, który umożliwia odmowę. Nawet średnia jest znacznie wyższa niż oczekiwaliśmy przy około 16 ciasteczkach (przed zatwierdzeniem) na sklep . Nawet gdyby sklepy miały powiedzieć, że wiele ciasteczek może być „funkcjonalnych” i „niezbędnych” – czy rzeczywiście 16 ciasteczek jest do tego potrzebnych?

Baner ciasteczek „domowej roboty”

Zaskoczyła nas również liczba sklepów, które zamiast profesjonalnego rozwiązania cookie wolały budować własne ciasteczka lub korzystać z gotowych skryptów z Internetu. Około 40% ankietowanych sklepów internetowych używało domowej roboty banera ciasteczek. Wynik jest tutaj odpowiednio słaby: tylko nieliczne zostały zaprojektowane tak, aby były zgodne z RODO/ePrivacy.

Ładnie zaprojektowany, ale niezgodny

Niestety jest tylko kilka pozytywnych przykładów. Chociaż niektóre sklepy blokują dostawców zewnętrznych w sposób wzorcowy, nie są one całkowicie kompletne, jeśli chodzi o komunikację w warstwie zgody. W większości przypadków brakuje podstawowych informacji, takich jak z jakich usługodawców korzystamy, jakie cele są realizowane lub jakie podstawy prawne są stosowane. Bardzo niewiele sklepów faktycznie wymienia pliki cookie i większość z nich podaje listę celów, ale nie ma dostawców.

Niektóre strony internetowe starają się projektować grafikę, ale zbyt często wydaje się, że nacisk kładziony jest na zachęcanie użytkownika do kliknięcia „Akceptuj”. Na przykład sklep muzyczny używa zabawnego banera ciasteczek, ale tutaj również brakuje równego traktowania akceptacji i odrzucenia:

Sąd Okręgowy w Rostocku ostrzegł niedawno , że ważna jest równoprawna reprezentacja akceptacji i odrzucenia. Jednak: Spośród 100 sklepów internetowych, które zbadaliśmy, byliśmy w stanie znaleźć tylko jeden, w którym odrzucenie jest skonstruowane w taki sam sposób, jak akceptacja. W przypadku 50 sklepów nie było bezpośredniej opcji odmowy, wystarczył przycisk „Ustawienia” lub link. W sumie 8 sklepów miało również baner z plikami cookie, na którym nie było ani ustawień, ani przycisku odrzucenia ani linku.

negatywne przykłady

Wśród wielu sklepów internetowych wiele robi się dobrze – ale niestety jest też wiele sklepów, które wydają się nadal żyć w erze przed RODO. Oto kilka negatywnych przykładów tego, jak tego nie robić:

Wniosek

Podsumowując, niemiecki handel online jest niestety bardzo rozczarowujący. Według Statista, każda z tych firm wygenerowała roczną sprzedaż przekraczającą 70 milionów euro – ale jednocześnie tylko nielicznym sklepom udaje się wyświetlić warstwę zgody w przybliżeniu zgodną z RODO. W tym zakresie: Drogie sklepy internetowe, proszę o pilne poprawienie potrzeby nadrobienia zaległości 🙂

Jeśli chcesz przynajmniej wiedzieć, co powinien zawierać baner dotyczący plików cookie, możesz znaleźć informacje na naszej liście kontrolnej RODO .

CMP

Twoje pytania dotyczące CMP & Co.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz CMP, czy nie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.