RODO, cookies i co – co musisz wiedzieć w e-commerce!

Ochrona danych zawsze była gorącym tematem w świecie biznesu, ale RODO, pliki cookie i inne tematy są obowiązkową lekturą dla przedsiębiorców od 25 maja 2018 roku. Niezależnie od tego, czy prowadzisz e-commerce, oferujesz blog, czy nawet kompletną platformę, to Twój produkt – grożą rujnujące kary, jeśli dane nie są odpowiednio przetwarzane. W tym poście dowiesz się wszystkiego o przepisach dotyczących ochrony danych, czym są pliki cookie i dlaczego menedżer zgód jest częścią każdego wyjścia z sieci.

Rozwiązanie zgody dla sklepów internetowych

RODO: pięć liter, które wszystko zmieniają

Za tym skrótem, który z pewnością już zauważyłeś, kryje się pojęcie Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. Niniejsze rozporządzenie zostało wydane przez UE i reguluje przetwarzanie danych osobowych. RODO ma zastosowanie zarówno w kontekście publicznym, jak i prywatnym oraz w całej UE. Jej celem jest ochrona wszystkich danych osobowych w UE , przy jednoczesnym zapewnieniu swobodnego przepływu danych na europejskim rynku wewnętrznym. Do tego czasu wiele firm nie zajmowało się odpowiednio ochroną danych lub nie dbało o dane swoich użytkowników lub klientów.

RODO w końcu położyło temu kres i zmusiło wiele firm do zajęcia się tym tematem po raz pierwszy. Zgodnie z RODO przetwarzanie danych osobowych jest dozwolone wyłącznie za wyraźną zgodą. To, co brzmi prosto, jest szczególnie wybuchowe w Internecie. Ponieważ dzięki wyrafinowanemu oprogramowaniu śledzącemu, dane osobowe użytkownika można łatwo uzyskać, nawet jeśli użytkownik sam nie ujawni żadnych danych, na przykład w polu formularza.

W rzeczywistości możliwości nowoczesnej technologii online idą znacznie dalej, ponieważ użytkowników można również pośrednio zidentyfikować na podstawie ich adresu IP i połączyć z innymi cechami osobowymi w celu utworzenia indywidualnego profilu. Celowe naruszenia RODO będą surowo karane. W takim przypadku firmy muszą liczyć się z wysokimi grzywnami lub karą pozbawienia wolności do dwóch lat.

Czym dokładnie są pliki cookie?

Każdy, kto odwiedza witrynę po raz pierwszy, najprawdopodobniej zostanie zapytany, czy należy zaakceptować pliki cookie witryny. To nic innego jak małe pliki tekstowe, które można przechowywać w przeglądarce i tam gromadzić dane osobowe. Ich użycie nie ogranicza się do konwencjonalnych komputerów stacjonarnych lub laptopów, ale jest również możliwe na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Mogą służyć różnym celom, ale najczęściej służą do identyfikacji użytkowników serwisu.

Może to być korzystne z wielu powodów. Na przykład, jeśli chcesz, aby witryna zapamiętała Twój koszyk, wyszukiwane hasła lub dane użytkownika, małe pliki tekstowe robią dokładnie to. Z drugiej strony mogą również zapisywać historię przeglądarki, co z kolei dostarcza informacji o osobistych zainteresowaniach i nawykach. Tego typu informacje są oczywiście niezwykle interesujące dla reklamodawców, zwłaszcza w e-commerce. Ponieważ tutaj otrzymujesz absolutnie autentyczny profil, do którego można idealnie dopasować indywidualną reklamę.

Ponieważ wrażliwe dane osobowe są oczywiście przechowywane w małych plikach tekstowych, zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych absolutnie konieczne jest, aby użytkownik osobiście wyraził na to zgodę.

Co dalej z ochroną danych?

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych ma być jedynie pierwszym krokiem w szerszej kampanii na rzecz jeszcze większej ochrony danych osobowych. Dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej ma wejść w życie w najbliższej przyszłości. Jest to jeszcze dokładniejsza ulotka dotycząca ochrony danych osobowych w komunikacji elektronicznej w handlu elektronicznym i poza nim. Ponieważ dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej nie została jeszcze sfinalizowana, nadal należy się spodziewać pewnych zmian.

Rozwiąż wiele zadań za pomocą jednego narzędzia

Wraz z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych stało się standardem, że użytkownicy muszą wyrazić wyraźną zgodę przed zapisaniem ich danych.
Jeśli więc wcześniej korzystałeś z plików cookie w celu marketingu swoich produktów, Twoi użytkownicy muszą wyraźnie wyrazić zgodę na umieszczanie plików cookie w ich przeglądarkach. Przechowywanie dalszych danych osobowych w celach marketingowych lub analitycznych, takich jak adres IP, nie jest już możliwe bez zgody.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To jednak tylko niektóre z rzeczywistych czynników, które należy wziąć pod uwagę, aby zachować zgodność z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych. Przedsiębiorcy, którzy chcą przede wszystkim dbać o swoją codzienną działalność, potrzebują w tym momencie wydajnego i łatwego w obsłudze rozwiązania. Dlatego firmy nie mogą uniknąć dostawcy zarządzania zgodami. Jest to usługodawca, który zarządza zgodą odwiedzających serwis dla swoich użytkowników i jednocześnie przygotowuje dane do wykorzystania w celach marketingowych. Jednak głównym celem menedżera zgody jest zapewnienie zgodności strony internetowej klienta z regulaminem.

Menadżer Zgód przynosi te korzyści

Consentmanager to w pełni zintegrowane narzędzie, które znacznie ułatwia firmom przestrzeganie wszystkich przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych i nadal zbieranie danych do celów reklamowych. Narzędzie do wyrażania zgody jest kompatybilne z serwerami reklam, takimi jak GAM/AdSense i innymi, oferuje obszerne portfolio funkcji prywatności i jest dostępne w czterech różnych rozmiarach pakietów. Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych i CCPA (polityka prywatności w Kalifornii/USA) narzędzie to obejmuje dzienniki zgody, bezpieczną bazę danych z lokalizacją serwera w UE oraz automatyczne blokowanie kodów i plików cookie.

Oprócz monitorowania rdzeniem jest robot indeksujący pliki cookie, który automatycznie przeszukuje witrynę raz dziennie i przeprowadza automatyczną kontrolę zgodności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych, a także automatyczną klasyfikację plików cookie. Robot indeksujący pliki cookie identyfikuje również nowo znalezionych dostawców i eksportuje listę plików cookie za pośrednictwem wielu interfejsów. Consentmanager oferuje wiele opcji, aby Twoja witryna była zgodna z RODO i była po bezpiecznej stronie. Możesz dostosować narzędzie do swojego projektu i dodać swoje logo.

Ponadto menedżer zgód oferuje liczne raporty i testy A/B, a także sugestie dotyczące optymalizacji. Ponadto narzędzie jest łatwe w integracji, dostępne w ponad 30 językach i całkowicie bezpieczne w Europie.

Zabezpiecz już teraz i zaimplementuj Consent Managera!

Czy odpowiadasz za ochronę danych w firmie lub chcesz jeszcze bardziej poprawić zgodność swojego MŚP z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych? W takim razie nadszedł właściwy czas na wdrożenie w pełni zintegrowanego rozwiązania, jakim jest Consent Manager – niezależnie od tego, czy działasz w e-commerce, czy działasz w innym segmencie. Chroń swoją firmę przed surowymi sankcjami, ponieważ prawie żaden inspektor ochrony danych osobowych może pracować z precyzją narzędzia o wysokiej wydajności. W ten sposób możesz uchronić się przed kosztownymi błędami i być na drodze do sukcesu. Poznaj Menedżera zgód już teraz i czerp korzyści!

CMP

Twoje pytania dotyczące CMP & Co.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz CMP, czy nie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.