„Cała logika naszych przepisów polega na tym, aby technologia służyła ludziom i społeczeństwom, w których żyjemy, a nie odwrotnie. Ustawa o usługach cyfrowych zapewni znaczącą przejrzystość i rozliczalność platform i wyszukiwarek, a także zapewni konsumentom większą kontrolę nad swoim życiem w Internecie. Dokonane dzisiaj nominacje stanowią ogromny krok naprzód, aby tak się stało”.
Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza ds. Europy na miarę ery cyfrowej – 25.04.2023
Ustawa o usługach cyfrowych (DSA), czyli ustawa o usługach cyfrowych, weszła w życie 16 listopada 2022 r . Przedsiębiorstwa muszą jednak jeszcze wywiązać się z części obowiązków do kolejnego terminu , czyli 17 lutego 2024 r .
Prawo ma zastosowanie do wszystkich usług cyfrowych, które łączą konsumentów z towarami, usługami lub produktami, w szczególności do „bardzo dużych platform internetowych i wyszukiwarek”, takich jak Google, wyjaśnia Komisja Europejska. DSA jest częścią strategii cyfrowej UE „Europa na miarę ery cyfrowej”. Jednak to tylko kwestia czasu, zanim te przepisy wpłyną na całą branżę. Dlatego dla Twojej firmy korzystne może być zastosowanie tych zasad już teraz.
Tak brzmi oświadczenie na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej :
„Mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa będą miały obowiązki proporcjonalne do ich możliwości i wielkości, przy jednoczesnym zapewnieniu zachowania odpowiedzialności. Ponadto nawet w przypadku znacznego wzrostu mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw skorzystałyby one z ukierunkowanego zwolnienia z szeregu obowiązków w przejściowym okresie 12 miesięcy”.
Przetłumaczone z języka angielskiego: Mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa będą miały obowiązki proporcjonalne do ich możliwości i wielkości, przy jednoczesnym zapewnieniu zachowania odpowiedzialności. I nawet jeśli mikro i małe przedsiębiorstwa znacznie się rozwiną, w 12-miesięcznym okresie przejściowym zostaną zwolnione z szeregu obowiązków.
Celem ustawy o usługach cyfrowych jest promowanie bezpieczniejszego środowiska internetowego , w szczególności za odpowiedzialność bardzo dużych platform internetowych
- Konsumenci i ich prawa podstawowe są lepiej chronione w Internecie
- Stworzenie solidnych ram przejrzystości i odpowiedzialności platform internetowych
- Promowanie innowacyjności , wzrostu i konkurencyjności na rynku.
Jak to powinno wyglądać? Dotknięte platformy internetowe muszą zmienić swoje praktyki i podjąć określone środki, takie jak: B:
- Platformy muszą zakazać reklam skierowanych do dzieci .
- dać użytkownikom możliwość nieotrzymywania rekomendacji na podstawie profilowania
- Dostosować środki zapobiegające nadużyciom reklamowym i kontrreklamom
- Zgłaszanie naruszeń
Pełną oficjalną listę środków można znaleźć tutaj .
Następujące 17 bardzo dużych platform internetowych (VLOP) i 2 bardzo duże wyszukiwarki internetowe (VLOSE) muszą być zgodne z DSA:
- Alibaba AliExpress
- Sklep Amazona
- Sklep z aplikacjami Apple
- Rezerwacja.com
- Google Play
- mapy Google
- Zakupy Google
- Instagrama
- Pinteresta
- Snapchat
- TIK Tok
- Świergot
- Wikipedia
- Youtube
- Zalando
Bardzo duże wyszukiwarki internetowe:
- Bing
- Wyszukiwarka Google
Wpływ unijnego aktu prawnego o usługach cyfrowych
- Dla użytkowników/obywateli
- Lepsza ochrona praw podstawowych
- Większy wybór, niższe ceny
- Mniejsze narażenie na nielegalne treści
- Dla firm
- Większy wybór, niższe ceny
- Dostęp do rynków ogólnounijnych za pośrednictwem platform
- Równe warunki działania dla dostawców nielegalnych treści
- Dla platform/dostawców usług cyfrowych
- Pewność prawa, harmonizacja przepisów
- Łatwiejsza konfiguracja i rozwój w Europie
Jak możesz się teraz przygotować
Jeśli Twoja firma nie należy do bardzo dużych platform internetowych, nie musisz jeszcze odpowiadać na obowiązki DSA. Jednakże w dłuższej perspektywie odniesiesz korzyści, jeśli zastosujesz teraz następujące praktyki dotyczące prywatności:
Poinformuj i przeszkol swój zespół
Upewnij się, że Twoi pracownicy, szczególnie ci odpowiedzialni za przetwarzanie danych i przestrzeganie przepisów, są dobrze poinformowani o DSA i jego potencjalnym wpływie na Twój biznes. Korzystanie z dedykowanego narzędzia do zarządzania zgodami zwiększa bezpieczeństwo.
→ Regularne aktualizacje i subskrypcje odpowiednich biuletynów, aktualizacji regulacyjnych lub publikacji branżowych.
Wskazówka: zapisz się do naszego comiesięcznego biuletynu od consentmanager , a otrzymasz informację, gdy tylko wejdą w życie nowe przepisy dotyczące ochrony danych.
Przeprowadzenie analizy luk w zakresie zgodności
Oceń swoje obecne praktyki dotyczące danych i porównaj je z wymaganiami DSA, aby zidentyfikować luki i obszary wymagające poprawy.
→ Współpracuj z ekspertami w zakresie prawa i zgodności, aby przeprowadzić dokładną analizę swoich procesów, zasad i technologii. Utwórz kompleksowy raport podkreślający obszary wymagające uwagi i przydziel zasoby, aby wypełnić te luki.
Aby szybko sprawdzić zgodność, możesz także bezpośrednio skorzystać z naszego bezpłatnego skanera stron internetowych, który wyświetli raport zgodności z sugestiami, na jakich obszarach warto się skupić w oparciu o przepisy obowiązujące Twoją firmę.
Regularnie przeglądaj i dostosowuj ustawienia prywatności
Regularnie sprawdzaj ustawienia prywatności na swoich stronach internetowych i innych połączonych platformach i dostosowuj je do potrzebnego poziomu ochrony danych.
→ Poświęć kilka minut i upewnij się, że w narzędziu do wyrażania zgody na pliki cookie dostosowałeś następujące punkty do ogólnej polityki prywatności:
- Zoptymalizuj interfejs swojego banera, aby był przejrzysty, przyjazny dla użytkownika i dostępny.
- Włącz mechanizmy rezygnacji.
- Wdrażaj szczegółowe ustawienia zgody.
- Dostosuj opcje zgody.
Odwiedź naszą bezpłatną listę kontrolną , aby upewnić się, że przestrzegasz kluczowych przepisów dotyczących prywatności.
Stosując się do tych praktyk, nie tylko zwiększysz zaufanie użytkowników, ale także wykażesz swoje zaangażowanie w przestrzeganie zasad ochrony danych i będziesz lepiej przygotowany na przyszłe zmiany w przepisach o ochronie danych, jeśli będą one dla Ciebie istotne.