Microsoft ponosi odpowiedzialność za przechowywanie plików cookie bez zgody użytkownika. W niedawnym orzeczeniu z dnia 23 lipca 2024 r . Wyższy Sąd Krajowy we Frankfurcie nad Menem stwierdził, że Microsoft jest odpowiedzialny za udowodnienie, że użytkownicy końcowi wyrazili wyraźną zgodę przed zapisaniem plików cookie na ich urządzeniach, nawet jeśli wykorzystywane pliki cookie zależą od operatorów witryn internetowych.
Decyzja dotyczy usługi „Microsoft Advertising”, czyli platformy reklamowej umożliwiającej operatorom stron internetowych wyświetlanie użytkownikom reklam w wynikach wyszukiwania „Microsoft Search Network”. Reklamodawcy ci używają plików cookie do pomiaru skuteczności swoich kampanii reklamowych.
Warunki korzystania z usługi Microsoft Advertising stanowią, że operatorzy witryn internetowych są odpowiedzialni za uzyskanie zgody na umieszczanie plików cookie podczas korzystania z usług reklamowych firmy Microsoft. Sąd zauważył jednak, że nie zwalnia to Microsoftu z obowiązku upewnienia się, że użytkownicy końcowi wyrazili zgodę przed umieszczeniem plików cookies na ich urządzeniach.
Decyzja ta potwierdza, że nie można w dalszym ciągu ignorować zgody osoby, której dane dotyczą, na używanie plików cookie. Zgodnie z RODO nawet drobne naruszenia mogą skutkować karami finansowymi w wysokości do 10 milionów euro lub w przypadku firmy do 2% jej światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, w zależności od tego, która kwota jest większa. W miarę rozszerzania się regulacji cyfrowych w UE i wejścia w życie nowych przepisów, takich jak DSA i ustawa o sztucznej inteligencji , stosowanie jasnych praktyk w zakresie zgody to dopiero pierwszy krok.