Czy jesteś gotowy na nowy Google Consent Mode v2 ? Dowiedz się więcej »
Nowy

Ustawa o rynkach cyfrowych: Po prostu wyjaśniono ustawę o rynkach cyfrowych


Ustawa o rynkach cyfrowych UE

Unijna ustawa o rynkach cyfrowych (DMA), znana również jako ustawa o rynkach cyfrowych, ma na celu utrzymanie zdrowego poziomu konkurencji między przedsiębiorstwami cyfrowymi poprzez nałożenie określonych zasad i kar za nieprzestrzeganie przepisów na „strażników”, czyli na największe platformy cyfrowe, które obecnie dominują w przestrzeni online. Jednocześnie ma na celu promowanie innowacyjności na rynku internetowym oraz ochronę praw i interesów firm i konsumentów.

Ustawa o rynkach cyfrowych (DMA) weszła w życie z początkiem listopada 2022 r., jej przepisy obowiązują od 2 maja 2023 r., a Komisja ma jedynie uprawnienia do egzekwowania tych przepisów.

Kogo dotyczy DMA?

Ustawa o rynkach cyfrowych ma zastosowanie do tzw. „gatekeeperów”, czyli dużych graczy internetowych na rynku cyfrowym, wybieranych według określonych kryteriów ilościowych i podlegających regulacjom na mocy ustawy DMA w celu zapobiegania możliwemu nadużyciu władzy rynkowej.

6 września 2023 r. Komisja Europejska wyznaczyła sześciu gatekeeperów, którzy sześć miesięcy po tej dacie muszą spełnić standardy zgodności DMA.

Wspomnianych sześciu strażników to:

  1. alfabet
  2. Amazonka
  3. Jabłko
  4. Bajtowy taniec
  5. Meta
  6. Microsoftu

Poniżej znajduje się grafika opublikowana przez Komisję Europejską przedstawiająca sześciu strażników i ich główne platformy.

Strażnicy ustawy o rynkach cyfrowych i usługa platformy podstawowej

Źródło obrazu: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_4328

Jakich kryteriów użyła Komisja Europejska, aby zidentyfikować „gatekeeperów”?

Zastosowano trzy główne kryteria ilościowe:

  1. Firma generuje określony roczny obrót na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego i oferuje usługę platformy centralnej w co najmniej trzech krajach członkowskich UE;
  2. Spółka świadczy usługę platformy centralnej dla ponad 45 milionów aktywnych użytkowników końcowych mieszkających lub mających siedzibę w UE miesięcznie oraz ponad 10 000 aktywnych użytkowników biznesowych rocznie zamieszkałych w UE; I
  3. spółka od trzech lat spełnia drugie kryterium.

Jakie zasady i sankcje przewiduje ustawa o rynkach cyfrowych?

Istnieją nakazy i zakazy, których odźwierni muszą przestrzegać. Wszystko po to, aby przyczynić się do uczciwej konkurencji, innowacji i korzyści dla konsumentów.

Według Komisji istnieje kilka przykładów nakazów i zakazów.

Strażnicy muszą to zrobić w przyszłości:

  • Zezwalaj stronom trzecim na współpracę z usługami Gatekeepera w określonych sytuacjach.
  • Zapewnij swoim klientom biznesowym dostęp do danych, które generują podczas korzystania z Platformy Gatekeeper.
  • Zapewnij reklamodawcom i wydawcom niezbędne narzędzia i informacje do samodzielnego sprawdzania reklam hostowanych przez Gatekeepera.
  • Zaoferuj klientom biznesowym możliwość reklamowania się i zawierania umów ze swoimi klientami poza platformą Gatekeeper.

W przyszłości platformy gatekeeperów nie będą już mogły:

  • Oceniaj usługi i produkty oferowane przez samego Gatekeepera lepiej niż porównywalne usługi i produkty oferowane przez osoby trzecie na Platformie Gatekeeper.
  • Uniemożliwiaj konsumentom kontaktowanie się z firmami spoza ich platformy.
  • Uniemożliwiaj konsumentom odinstalowanie preinstalowanego oprogramowania lub aplikacji, jeśli sobie tego życzą.
  • Śledzenie użytkowników końcowych poza podstawową usługą platformy gatekeepera w celach reklamowych ukierunkowanych bez skutecznej zgody.

❗Niezastosowanie się może skutkować karami w wysokości do 10% światowego rocznego obrotu firmy, a w przypadku ponownego naruszenia do 20%.

Następne kroki?

Strażnicy muszą teraz przestrzegać nakazów i zakazów ustalonych przez Komisję UE i przedłożyć Komisji Europejskiej raport opisujący środki podjęte w celu zapewnienia zgodności z przepisami. Ponadto muszą złożyć do Komisji Europejskiej raport opisujący techniki stosowane do tworzenia profili użytkowników.

Egzekwowanie ustawy o rynkach cyfrowych (DMA) doprowadzi zatem do zapewnienia bardziej sprawiedliwych warunków działania między strażnikami a mniejszymi przedsiębiorstwami, w tym potencjalnymi nowymi uczestnikami rynku.

Bądź na bieżąco i przygotuj się na zmiany, które przyniesie ustawa o rynkach cyfrowych.

Zapisz się do naszego newslettera , aby być na bieżąco, lub już dziś sprawdź swoją zgodność za pomocą naszego bezpłatnego narzędzia do sprawdzania witryn internetowych dotyczącego plików cookie .


więcej komentarzy

Nowy

Biuletyn 05/2024

Nowa integracja dla Slacka, MS Teams i nie tylko Wraz z obecną aktualizacją w systemie dostępna jest teraz nowa funkcja integracji dla Slack, MS Teams, Zapier i n8n. Funkcja w wygodny sposób powiadamia Cię w Slacku, Teams czy innym narzędziu o ważnych zmianach i nowościach (np. znalezionych nowych plikach cookies) na Twoim koncie CMP. Nie […]
Webinar-GCM-v2-with-Google-and-consentmanager
filmy, Nowy, Ogólny

Seminarium internetowe: Google Consent Mode w wersji 2 z Google i consentmanager

Dołącz do naszego ekskluzywnego seminarium internetowego prowadzonego przez consentmanager we współpracy z Google 12 czerwca 2024 r. o 11:00 CET. Ze względu na duże zapotrzebowanie na informacje na temat najnowszych wymagań Google, to seminarium internetowe pomoże Ci lepiej zrozumieć Google Consent Mode v2. Dennis Gingele z Google i Jan Winkler z consentmanager przedstawią niezbędne fakty […]

CMP

Twoje pytania dotyczące CMP & Co.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz CMP, czy nie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.