Unijna ustawa o rynkach cyfrowych (DMA), znana również jako ustawa o rynkach cyfrowych, ma na celu utrzymanie zdrowego poziomu konkurencji między przedsiębiorstwami cyfrowymi poprzez nałożenie określonych zasad i kar za nieprzestrzeganie przepisów na „strażników”, czyli na największe platformy cyfrowe, które obecnie dominują w przestrzeni online. Jednocześnie ma na celu promowanie innowacyjności na rynku internetowym oraz ochronę praw i interesów firm i konsumentów.
Ustawa o rynkach cyfrowych (DMA) weszła w życie z początkiem listopada 2022 r., jej przepisy obowiązują od 2 maja 2023 r., a Komisja ma jedynie uprawnienia do egzekwowania tych przepisów.
Kogo dotyczy DMA?
Ustawa o rynkach cyfrowych ma zastosowanie do tzw. „gatekeeperów”, czyli dużych graczy internetowych na rynku cyfrowym, wybieranych według określonych kryteriów ilościowych i podlegających regulacjom na mocy ustawy DMA w celu zapobiegania możliwemu nadużyciu władzy rynkowej.
6 września 2023 r. Komisja Europejska wyznaczyła sześciu gatekeeperów, którzy sześć miesięcy po tej dacie muszą spełnić standardy zgodności DMA.
Wspomnianych sześciu strażników to:
- alfabet
- Amazonka
- Jabłko
- Bajtowy taniec
- Meta
- Microsoftu
Poniżej znajduje się grafika opublikowana przez Komisję Europejską przedstawiająca sześciu strażników i ich główne platformy.
Źródło obrazu: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_4328
Jakich kryteriów użyła Komisja Europejska, aby zidentyfikować „gatekeeperów”?
Zastosowano trzy główne kryteria ilościowe:
- Firma generuje określony roczny obrót na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego i oferuje usługę platformy centralnej w co najmniej trzech krajach członkowskich UE;
- Spółka świadczy usługę platformy centralnej dla ponad 45 milionów aktywnych użytkowników końcowych mieszkających lub mających siedzibę w UE miesięcznie oraz ponad 10 000 aktywnych użytkowników biznesowych rocznie zamieszkałych w UE; I
- spółka od trzech lat spełnia drugie kryterium.
Jakie zasady i sankcje przewiduje ustawa o rynkach cyfrowych?
Istnieją nakazy i zakazy, których odźwierni muszą przestrzegać. Wszystko po to, aby przyczynić się do uczciwej konkurencji, innowacji i korzyści dla konsumentów.
Według Komisji istnieje kilka przykładów nakazów i zakazów.
Strażnicy muszą to zrobić w przyszłości:
- Zezwalaj stronom trzecim na współpracę z usługami Gatekeepera w określonych sytuacjach.
- Zapewnij swoim klientom biznesowym dostęp do danych, które generują podczas korzystania z Platformy Gatekeeper.
- Zapewnij reklamodawcom i wydawcom niezbędne narzędzia i informacje do samodzielnego sprawdzania reklam hostowanych przez Gatekeepera.
- Zaoferuj klientom biznesowym możliwość reklamowania się i zawierania umów ze swoimi klientami poza platformą Gatekeeper.
W przyszłości platformy gatekeeperów nie będą już mogły:
- Oceniaj usługi i produkty oferowane przez samego Gatekeepera lepiej niż porównywalne usługi i produkty oferowane przez osoby trzecie na Platformie Gatekeeper.
- Uniemożliwiaj konsumentom kontaktowanie się z firmami spoza ich platformy.
- Uniemożliwiaj konsumentom odinstalowanie preinstalowanego oprogramowania lub aplikacji, jeśli sobie tego życzą.
- Śledzenie użytkowników końcowych poza podstawową usługą platformy gatekeepera w celach reklamowych ukierunkowanych bez skutecznej zgody.
❗Niezastosowanie się może skutkować karami w wysokości do 10% światowego rocznego obrotu firmy, a w przypadku ponownego naruszenia do 20%.
Następne kroki?
Strażnicy muszą teraz przestrzegać nakazów i zakazów ustalonych przez Komisję UE i przedłożyć Komisji Europejskiej raport opisujący środki podjęte w celu zapewnienia zgodności z przepisami. Ponadto muszą złożyć do Komisji Europejskiej raport opisujący techniki stosowane do tworzenia profili użytkowników.
Egzekwowanie ustawy o rynkach cyfrowych (DMA) doprowadzi zatem do zapewnienia bardziej sprawiedliwych warunków działania między strażnikami a mniejszymi przedsiębiorstwami, w tym potencjalnymi nowymi uczestnikami rynku.
Bądź na bieżąco i przygotuj się na zmiany, które przyniesie ustawa o rynkach cyfrowych.
Zapisz się do naszego newslettera , aby być na bieżąco, lub już dziś sprawdź swoją zgodność za pomocą naszego bezpłatnego narzędzia do sprawdzania witryn internetowych dotyczącego plików cookie .