Spraw, aby Facebook Pixel był zgodny z RODO

Europejskie Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje od 25 maja 2018 roku. Ma to duży wpływ na ochronę danych w obszarze online. Dotyczy to stron i sklepów internetowych oraz mediów społecznościowych. Pikselowy plik cookie Facebooka podlega również reformie ochrony danych UE, która określa złożone przepisy dotyczące plików cookie i ochrony danych. Ważną regulacją w tym kontekście jest zgoda użytkowników, których dotyczy śledzenie przez piksele.

Ten artykuł zawiera cenne podsumowanie bardzo aktualnego tematu, jak zapewnić zgodność pikseli Facebooka z RODO . Czy masz jakieś pytania? Jako profesjonalny dostawca zarządzania zgodami (CMP), Consentmanager jest specjalistą we wszystkich tematach związanych z pikselami i plikami cookie Facebooka.

Co reguluje RODO?

Nawet wiele lat po wprowadzeniu unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych wielu operatorów komercyjnych witryn internetowych nadal nie wie, jaki jest związek między tymi przepisami a pikselowym plikiem cookie Facebooka i ogólnie śledzeniem online. Dlatego ta pierwsza sekcja zawiera przegląd powiązania między Facebook Pixel a prywatnością.

RODO powstało w celu ochrony danych osobowych wszystkich osób, które mają kontakt z firmami, instytucjami publicznymi, fundacjami, klubami, stowarzyszeniami i innymi podobnymi instytucjami. Gromadzenie, przetwarzanie, przechowywanie i usuwanie tych danych – w tym za pośrednictwem pikselowego pliku cookie Facebooka – podlega teraz kompleksowym regulacjom. Nieprzestrzeganie przepisów RODO, które uzupełnia Federalną Ustawę o Ochronie Danych (BDSG) w Republice Federalnej Niemiec, może podlegać surowym sankcjom. Dlatego zaleca się dokładne zapoznanie się z przepisami i ich przestrzeganie, jeśli chcesz, aby Facebook Pixel był zgodny z RODO. Ten artykuł ma na celu pomóc Ci w zgodnej z prawem implementacji.

Facebook Pixel i RODO – tak wszystko jest połączone

Co ma wspólnego piksel Facebooka z RODO? Bardzo łatwo! Piksel Facebooka może storpedować przepisy dotyczące ochrony danych, jeśli śledzenie nie jest wykorzystywane w sposób bezpieczny prawnie.

Ale czym dokładnie jest to śledzenie?

Śledzenie w Internecie oznacza, że operatorzy witryn używają odpowiednich narzędzi do śledzenia „ścieżek surfowania” użytkowników. W szczególności zbierają dane od użytkowników, z których wyciągają wnioski na temat ich osoby i zachowania . Celem takich działań jest usprawnienie marketingu internetowego dla grupy docelowej i oczywiście w efekcie generowanie większej sprzedaży. Na przykład można określić, czy kliknięcie reklamy spowodowało zakup odpowiedniego produktu.

Problem ze śledzeniem polega na zbieraniu danych wrażliwych za pomocą takich metod, jak plik cookie pikseli Facebooka. „Wrażliwe” w tym kontekście oznacza, że osoba stojąca za użytkownikiem może zostać z nim zidentyfikowana. Jest to możliwe z wykorzystaniem danych osobowych, ale także np. z wykorzystaniem adresu IP używanego komputera lub smartfona. I to jest dokładnie to, co jest niedozwolone, dlatego „zgoda”, czyli zgoda osób, których to dotyczy, jest również wymagana w przypadku pliku cookie piksela Facebooka.

Pozwolenie od użytkowników jest najważniejsze i ostateczne

Jedną z podstawowych zasad Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych, która oczywiście obejmuje również temat Piksela Facebooka i RODO, jest to, że użytkownik zawsze musi wyrazić zgodę, jeśli jego dane są zapisywane. Oraz: Jeśli udostępni swoje dane, ma również prawo do ponownego usunięcia większości z nich. W tym kontekście RODO przewiduje tzw. „ prawo do bycia zapomnianym” . Ale właśnie to jest problematyczne. W końcu jak ktoś może dochodzić takich praw, jeśli nawet nie wie, że zbierane są od niego dane? Ponieważ śledzenie przez plik cookie Facebooka jest czymś, czego wielu użytkowników nawet nie zauważa. I właśnie dlatego trudno jest skonfigurować Facebook Pixel zgodny z RODO.

Polityka prywatności pikseli Facebooka

Krytyka skierowana na piksel polega na tym, że śledzące pliki cookie odczytują dane osobowe – bez zgody użytkownika. A w przypadku plików cookie pikseli Facebooka zgoda użytkownika jest warunkiem wstępnym. RODO wyraźnie reguluje to w paragrafie 13 kompleksowego zbioru zasad:

Obowiązek informacyjny przy zbieraniu danych osobowych od osoby, której dane dotyczą

Jeżeli dane osobowe są zbierane od osoby, której dane dotyczą, osoba odpowiedzialna informuje osobę, której dane dotyczą, o następujących kwestiach w momencie zbierania tych danych:

  • imię i nazwisko oraz dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej oraz, w stosownych przypadkach, jej przedstawiciela;
  • w stosownych przypadkach dane kontaktowe inspektora ochrony danych;
  • w jakim celu mają być przetwarzane dane osobowe…”

Użytkownik musi być również poinformowany o podstawie prawnej i wszelkich odbiorcach danych osobowych.

Dla obszaru Facebook Pixel i RODO wszystko to oznacza, że użytkownik a) musi być poinformowany o gromadzeniu plików cookie na stronie internetowej oraz b) również musi się na to zgodzić.

Czy wolałbyś zrezygnować z pikselowego pliku cookie Facebooka?

Oczywiście zapewnienie kompatybilności Facebook Pixel z RODO wymaga całego szeregu precyzyjnych i odpowiednich środków. Ale wysiłek jest tego wart, jeśli weźmiesz pod uwagę poniższą listę korzyści płynących z używania plików cookie z pikselem Facebooka za zgodą użytkownika.

Plik cookie piksela Facebooka umożliwia:

  • skuteczny wgląd w zachowania obecnych i potencjalnych klientów Twojej firmy
  • rozwój kampanii targetowanych w obszarze social media, co jest dziś tak ważne
  • idealny sposób na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej dzięki dopasowanej strategii reklamowej online
  • poprawa sprzedaży online

Dzisiejsze profesjonalne strategie marketingu internetowego wymagają mediów społecznościowych jako kluczowego kanału, w którym Twoja grupa docelowa będzie się bawić. Dlatego najważniejsze jest, aby dotrzeć do tych potencjalnych klientów i klientów w zoptymalizowany sposób. Nie warto chować głowy w piasek z powodu problemów związanych z Facebook Pixel i DSGVO i rezygnować z tak skutecznej metody reklamy internetowej. Ponieważ reklama internetowa stała się podstawą sukcesu przedsiębiorcy. Istnieje wiele badań, które imponująco dowodzą, że klienci – zarówno B2B, jak i B2C – wykorzystują dziś Internet do wyszukiwania odpowiednich firm, produktów i usług. Oznacza to, że strony internetowe i sklepy internetowe, a także reklamy w mediach społecznościowych są niezbędne dla wydajności i sukcesu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wstępny wniosek

Pikselowy plik cookie Facebooka to przydatna metoda śledzenia użytkowników jako podstawa do tworzenia kampanii online, z których Ty i Twoja firma skorzystacie w dłuższej perspektywie. Ponieważ jednak Facebook Pixel zbiera dane od użytkowników, w odniesieniu do plików cookies zastosowanie mają przepisy RODO. Co to konkretnie oznacza dla Ciebie jako potencjalnego użytkownika Piksela Facebooka? Jako operator strony internetowej, co musisz wziąć pod uwagę, aby skonfigurować piksel Facebooka zgodny z RODO?

Te dziesięć punktów umożliwia wdrożenie plików cookie pikseli Facebooka za zgodą użytkownika zgodnie z ochroną danych. Oczywiście jest to powszechny standard. Możesz uzyskać dostosowane do potrzeb rozwiązanie dla plików cookie pikseli Facebooka od Consentmanager jako wyspecjalizowanego dostawcy zarządzania zgodami.

1. Prawidłowa polityka prywatności Facebook Pixel

Aby móc korzystać z Facebook Pixel DSGVO, niezbędna jest deklaracja ochrony danych Facebook Pixel dla strony internetowej, sklepu internetowego lub danej strony na Facebooku. W niniejszym oświadczeniu o ochronie danych musisz wskazać, że używasz plików cookie. Opisują, jakiego rodzaju pliki cookie – takie jak plik cookie z pikselem Facebooka – to są i jaki jest ich cel. Jedno jest szczególnie ważne: poinformować użytkownika, że ma on prawo w dowolnym momencie sprzeciwić się wykorzystywaniu pikseli Facebooka i innych metod śledzenia. To prawo do sprzeciwu jest kluczowym prawem, którego należy przestrzegać w związku z korzystaniem z Piksela Facebooka i przepisów RODO.

2. Tekst zgody

Wielu operatorów witryn uważa, że punkt 1 (odniesienie w oświadczeniu o ochronie danych do wykorzystania pikseli Facebooka w celu śledzenia zgodności z RODO) jest wystarczający. Ale tak nie jest. Użytkownik musi wyrazić zgodę na korzystanie z Facebook Pixel Zgoda na pliki cookie, tj. aktywnie wyrazić zgodę na stosowanie śledzenia. Zgoda ta jest niezbędnym kryterium, aby strona internetowa zgadzała się na Piksel Facebooka i RODO w sposób prawnie bezpieczny i kompletny, w tym sensie, że prawa użytkownika są realizowane w sposób prawnie bezpieczny i kompletny. Zgoda osoby odwiedzającej witrynę jest przygotowywana wraz z treścią zgody.

3. Umieszczenie tekstu zgody

Ważne jest, aby użytkownicy naprawdę rozpoznali tekst do wyrażenia zgody lub sprzeciwu. W związku z tym umieszczenie tekstu zgody w widocznym miejscu jest najważniejsze i ostateczne.Istnieją na to dwie możliwości, które są również zgodne z RODO. Używasz klasycznego banera zgody na pliki cookie na Facebooku lub wyświetlasz na stronie wyskakujące okienko , które ułatwia odwiedzającemu wyrażenie zgody na śledzenie. W tym kontekście odwiedzający mogą zwykle wybrać kilka opcji dozwolonego śledzenia.

4. Zdefiniuj zakres śledzenia

Zakres, w jakim jako operator strony internetowej planujesz śledzenie, jest również ważny dla oświadczenia o ochronie danych i treści zgody. Ważnym terminem w tym kontekście jest tzw. „rozszerzone porównanie” . Nazwa to program. Dane zbierane przez Facebook Pixel należy również porównywać z danymi od klientów, które zostały już zebrane przez samą firmę. Przykładem są listy klientów, ale także adresy e-mail, które mogły zostać wygenerowane przez subskrypcję biuletynów. Takie połączenie danych i pikseli Facebooka może mieć znaczący wpływ na ochronę danych, ponieważ może być możliwa identyfikacja użytkowników.

5. Dokonaj właściwego wyboru między procedurami opt-in i opt-out

Zdecydowanie powinieneś być świadomy tych dwóch procedur. Ponieważ mają one ogromne znaczenie dla prawidłowego wdrożenia zgodności Facebook Pixel DSGVO. Te dwie metody wyrażania zgody na śledzenie przez użytkownika różnią się tym, że użytkownik bierze aktywną rolę w procesie wyrażania zgody w celu wyrażenia zgody. Daje to na przykład aktywny wybór opcji (i związanego z nimi zakresu) śledzenia. Wymogi dotyczące korzystania z pikseli Facebooka w zakresie ochrony danych są lepiej wdrażane w procedurach opt-in . W przypadku rozszerzonego porównywania danych procedura wyraźnej zgody użytkownika jest koniecznością prawną. Z drugiej strony w przypadku procedury opt-out zgoda jest domyślnie przyjmowana za pewnik, a użytkownik może być zmuszony do aktywnego sprzeciwu wobec niej.

6. Wybór dat

Jako operator komercyjnej strony internetowej powinieneś dokładnie przeanalizować, jakie dane zbierasz od użytkowników. Jest to również jedna z zasad RODO, że zbierane są tylko dane, które służą określonemu celowi . Przykład z obszaru subskrypcji biuletynów: W celu zapisania się do newslettera niezbędne jest oczywiście zapytanie o adres e-mail użytkownika. Ale numer telefonu czy płeć są elementami zbędnymi. Podobnie jest z pikselami Facebooka i ochroną danych: im więcej wtyczek jest odpowiednich do tego, by anonimowy pseudonim użytkowników nie był już zachowywany w Internecie, tym bardziej wątpliwa i krytyczna jest procedura z punktu widzenia inspektorów ochrony danych .

7. Przestrzegaj kolejności chronologicznej

Istnieją firmy, które korzystają z funkcji narzędzia śledzącego, zanim użytkownik wycofał swoją zgodę. Nie jest to prawnie dozwolone i zwykle jest już karane nieprzyjemnymi grzywnami. Zasadniczo przed użyciem metod śledzenia należy najpierw założyć zgodę użytkownika . Jest to również szczególnie ważne w przypadku późniejszego szczegółowego porównania z listami klientów i innymi danymi zebranymi przez samą firmę. Jeśli użytkownik nie wyraża zgody i nadal korzysta z serwisu i treści, nie oznacza to, że wyraża zgodę na piksel Facebooka!

8. Wdrożenie dowodów zgodnie z RODO

Aby Facebook Pixel DSGVO był uczciwy, konieczne jest również, aby użytkownik mógł w dowolnym momencie otrzymać informację o tym, jakie dane są przez niego zbierane, przechowywane i wykorzystywane. Dwa aspekty RODO są szczególnie ważne, aby móc udowodnić takie przetwarzanie danych. Jedną z nich jest tzw. ocena skutków ochrony danych , drugą spis czynności proceduralnych realizowanych przez firmę. Obie czynności powinien wykonać profesjonalny inspektor ochrony danych. Consentmanager może również pełnić taką funkcję jako dostawca zarządzania zgodami.

9. Wyznacz inspektora ochrony danych

Niezbędne jest wdrożenie wytycznych dotyczących Facebook Pixel i RODO. Jednak powagą i przejrzystością jest również to, że użytkownicy są jak najlepiej informowani o rodzaju i funkcji śledzenia . W związku z tym inspektor ochrony danych wymieniony w nadruku i oświadczeniu o ochronie danych powinien być również w stanie profesjonalnie i precyzyjnie obsługiwać indywidualne zapytania osób odwiedzających odpowiednie strony internetowe. Często jest to nawet zaleta w konkurencji online, ponieważ użytkownicy lub klienci szczególnie preferują i ufają firmom, które uwzględniają nowoczesną ochronę danych.

10. Użyj wsparcia

Prawidłowe łączenie pikseli Facebooka i ochrona danych wymaga zarówno wiedzy technicznej, jak i prawnej. A ta wiedza jest ważna. Ponieważ nieprzestrzeganie przepisów RODO jest sankcjonowane przez organy ochrony danych. Istnieje kilka sposobów na zintegrowanie istotnej ochrony prywatności z działaniami reklamowymi online.

Zapewnij Ci wsparcie:

  • Gotowe wtyczki, które łączą Facebook Pixel Cookie i zapytanie o zgodę
  • właściwy inspektor ochrony danych, który w sposób zgodny z prawem realizuje powiązanie Piksela Facebooka i RODO;
  • wyspecjalizowana agencja internetowa, która uwzględnia ochronę danych również w działaniach w mediach społecznościowych,
  • Menedżer zgód jako dostawca zarządzania zgodami

Dostawcy zarządzania zgodami, tacy jak Consentmanager, oferują wysoki poziom specjalizacji, jeśli chodzi o zgodę osób na zbieranie i przechowywanie ich danych poprzez śledzenie. Decydując się na zatrudnienie eksperta CMP, masz decydującą przewagę, że integruje on również wprowadzane od czasu do czasu zmiany prawne w Piksel Facebooka i RODO. Twoje działania reklamowe w Internecie są skonfigurowane zgodnie z przepisami o ochronie danych i możesz całkowicie skoncentrować się na swoich podstawowych kompetencjach.

FAQ: najczęściej zadawane pytania dotyczące Facebook Pixel i RODO

[sp_easyaccordion id=”3340″]

CMP

Twoje pytania dotyczące CMP & Co.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz CMP, czy nie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.