Czy jesteś gotowy na nowy Google Consent Mode v2 ? Dowiedz się więcej »
Ogólny

Co to są pliki cookie?


Ciasteczka w prosty sposób wyjaśnione — pliki cookie służą do utrzymania działania strony internetowej i promowania profesjonalnego marketingu. Krótkie wprowadzenie.

stos herbatników na białym stole

Ciasteczkowy potwór knuje również w Internecie. Mówimy o plikach cookie w przeglądarce, „plikach cookie”, które strony internetowe pozostawiają na Twoim komputerze. Właściwie jesteśmy zadowoleni z pysznych ciasteczek, ale niekoniecznie w przypadku ciasteczek online. Wraz z przyjęciem RODO (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) w maju 2018 r. temat plików cookie w przeglądarce jest bardziej aktualny niż kiedykolwiek. Na każdej stronie internetowej, do której dociera użytkownik z Unii Europejskiej, musi znajdować się baner wyrażający zgodę na pliki cookie . Jego zadaniem jest informowanie użytkownika o zbieraniu określonych danych podczas odwiedzania serwisu. Użytkownicy mogą wybrać, na które pliki cookie chcą zezwolić. Zasadniczo rozróżnia się pliki cookie niezbędne i nieistotne technicznie .

Ciasteczka po prostu wyjaśnione

Oto definicja plików cookie: Pliki cookie to małe pliki tekstowe. Są one przechowywane na Twoim komputerze, gdy odwiedzasz określoną stronę internetową. Cookies zbierają informacje, które mogą być przechowywane w jednym lub kilku plikach. Jedną z najczęściej przechowywanych informacji jest losowo generowana liczba , która służy do rozpoznawania komputera. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz określoną stronę internetową, nie musisz ponownie wprowadzać swoich danych ani ponownie umieszczać towarów w koszyku.

Dzięki plikom cookie zapisywane są również ustawienia witryny , dzięki czemu użytkownicy nie muszą przy każdej wizycie ponownie wpisywać nazwy użytkownika, hasła ani języka. Operator serwisu zbiera dane, które umożliwiają śledzenie zachowań użytkowników podczas surfowania. Obejmuje to np. adres IP , czas trwania i częstotliwość odsłon oraz odwiedzane podstrony , co pozwala na stworzenie profilu dla konkretnego użytkownika. Profil użytkownika utworzony przez pliki cookie służy z kolei do umieszczania odpowiednich reklam i umożliwia ukierunkowane targetowanie.

Jakie są rodzaje plików cookie?

Nie wszystkie pliki cookie są takie same: z definicji istnieją niezbędne i nieistotne pliki cookie. Wielu użytkowników dzieli je na „dobre” i „złe” pliki. Dobre pliki cookie zapewniają optymalne wrażenia użytkownika i służą przede wszystkim do zapewnienia bezpieczeństwa. Tak jest na przykład w przypadku bankowości internetowej. W tym przypadku połączenie jest przechowywane w pojedynczym pliku cookie i automatycznie usuwane po zakończeniu sesji. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku tzw. śledzących plików cookie. Służą do oceny danych użytkownika i umieszczania spersonalizowanych reklam . Śledzące pliki cookie są szczególnie trwałe i śledzą zachowanie podczas surfowania przez lata. Ze względu na samą ilość gromadzonych danych śledzące pliki cookie mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ często przechowywane są również dane wrażliwe. W tym kontekście temat „ plików cookie i ochrona danych ” jest wielokrotnie przywoływany i zwracany uwagę.

Pliki cookie i ochrona danych: co możesz zrobić z plikami cookie?

Użytkownicy powinni regularnie usuwać pliki cookie ze swoich komputerów. Najlepiej robić to po każdej sesji. Jeśli nie jest to możliwe, powinieneś usunąć pliki cookie przynajmniej raz w miesiącu. Chociaż teoretycznie możliwe jest odrzucenie wszystkich plików cookie , praktycznie nie jest to możliwe, ponieważ oznacza to, że większość stron internetowych nie będzie działać poprawnie. Jednak baner zgody na pliki cookie daje możliwość zaakceptowania tylko niektórych plików cookie.

Aby utrudnić długoterminowe śledzenie zachowania użytkownika, ustaw komputer tak, aby sesyjne pliki cookie były usuwane po każdej sesji. Jednak nie zawsze jest to praktyczne, ponieważ za każdym razem trzeba logować się na przykład do sklepów internetowych lub aplikacji internetowych. Baner zgody na pliki cookie zapewnia opcję rezygnacji z plików cookie stron trzecich . Są one umieszczane przez zewnętrznych dostawców, którymi zazwyczaj są firmy reklamowe, takie jak Google czy Facebook . Użytkownicy mogą zrozumieć tylko w bardzo ograniczonym zakresie, które dane są przekazywane stronom trzecim. Jako użytkownik masz możliwość zainstalowania programu zapobiegającego śledzeniu, który zapewnia przegląd plików cookie umieszczonych na Twoim komputerze . Program umożliwia zarządzanie plikami cookies.

Pliki cookie i ochrona danych: co mówi o tym RODO

Chociaż pliki cookie istnieją od dłuższego czasu, większość użytkowników nie zastanawiała się nad małymi plikami tekstowymi na swoich komputerach do maja 2018 r. Ale dzięki RODO zmieniło się to fundamentalnie. Na krótko przed wejściem w życie RODO wiele firm zwróciło uwagę na nowe rozporządzenie i uzyskało zgodę swoich klientów na marketing online. Dyrektywa reguluje nie tylko zarządzanie plikami cookie, ale także komunikację e-mailową.

Z perspektywy czasu regulacja została nawet zaostrzona: rozwiązanie opt-in obowiązuje od 1 października 2019 r . W wyniku tego nowego rozporządzenia użytkownik musi wyrazić zgodę na używanie plików cookie. Przed zaostrzeniem RODO wiele firm wykorzystywało lukę w przepisach, aby przeforsować śledzące i zewnętrzne pliki cookie. Odpowiednie pola zostały już zaznaczone na banerze zgody. Teraz te metody marketingowe nie są już dozwolone. Użytkownicy muszą teraz samodzielnie ustawić żądane znaczniki, aby zezwolić na pliki cookie. Nie dotyczy to jednak niezbędnych plików cookies, bez których nie jest możliwe korzystanie ze strony internetowej.

Pliki cookie i prywatność: co robi dostawca zarządzania zgodami?

RODO określa surowe zasady dotyczące stron internetowych. Aby zgoda na pliki cookie była zgodna z prawem , zaleca się skorzystanie z dostawcy zarządzania zgodą (CMP) . CMP to narzędzie, które przejmuje dostarczanie banera zawartości plików cookie. Każda firma, która chce dotrzeć do użytkowników w Unii Europejskiej lub za granicą , musi posiadać narzędzie do zarządzania zgodami. Obecnie istnieje wiele różnych rozwiązań dotyczących zgody, które obejmują zarówno płatne, jak i bezpłatne narzędzia. Zaletą płatnego narzędzia do zarządzania zgodami jest to, że oferuje więcej opcji niż bezpłatny CMP. Obejmuje to na przykład banery zgody w kilku językach , które w razie potrzeby można dostosować. Istotną rolę odgrywa również projekt graficzny, ponieważ baner powinien pasować do reszty serwisu. Z reguły sensowne jest korzystanie z płatnego rozwiązania, ponieważ w przeciwnym razie nie można aktywować żadnych dodatkowych usług. Każdy, kto oprócz strony internetowej obsługuje aplikację, również ma do czynienia z dyrektywą UE. Dlatego niektórzy dostawcy zarządzania zgodami oferują teraz również zestawy programistyczne (SDK) dla aplikacji. Pakiety SDK umożliwiają integrację zarządzania zgodami z aplikacjami natywnymi.

Ponieważ wytyczne są wciąż stosunkowo nowe, brakuje precedensowych i jasnych regulacji. Jednak dzięki narzędziu do zarządzania zgodami Ty, jako operator strony internetowej, jesteś po bezpiecznej stronie. Narzędzia do zarządzania zgodami są łatwe w użyciu i można je łatwo zintegrować ze stronami internetowymi. Dzięki temu wiesz, że uzyskanie zgody na pliki cookie jest zgodne z prawem i że użytkownicy Twojej witryny są w najlepszych rękach.

Wniosek

Wreszcie jest jasność! To, co tak łatwo powiedzieć, jest wynikiem długiego procesu orzecznictwa sądowego i technicznego wdrażania na stronach internetowych. Informacje, które użytkownicy są skłonni przekazać, to wyłącznie suwerenność osoby odwiedzającej witrynę. To dobrze. To, co jest przekazywane do zewnętrznych dostawców poza technicznie niezbędnymi plikami cookie, jest od samego początku przejrzyste. Odpowiednie rozwiązania dotyczące zawartości plików cookie torują drogę dla tej przejrzystości na wszystkich stronach. W gąszczu krajowych i międzynarodowych przepisów i praw banery te przekładają wymagania prawne na użyteczność i przejrzystość.


więcej komentarzy

New regulations US 2024
Dobrze

Nowe amerykańskie przepisy dotyczące prywatności wchodzą w życie w 2024 r.: zaktualizuj swoje ustawienia prywatności obowiązujące w USA

W Stanach Zjednoczonych nowe przepisy dotyczące ochrony danych wejdą w życie w drugiej połowie 2024 roku – na Florydzie, w Teksasie, Oregonie i Montanie . Firmy działające w tych stanach lub mające klientów w tych stanach muszą dokonać przeglądu swoich praktyk w zakresie ochrony danych, aby zapewnić zgodność z nowymi przepisami dotyczącymi ochrony danych. Aby […]
Nowy, Ogólny

Zgodności na narzędzie consentmanager : Opcje integracji w panelu kontrolnym CMP

W tym miesiącu w przeglądzie narzędzi przyjrzymy się bliżej funkcjom integracji, które znajdziesz w panelu kontrolnym CMP consentmanager . Są one wynikiem rozszerzonych prac rozwojowych pomiędzy consentmanager a odpowiednimi narzędziami, co oznacza, że ​​możemy zaoferować naszym użytkownikom możliwość aktywacji integracji jednym kliknięciem bezpośrednio w ich panelu kontrolnym CMP. Najnowsze opcje obejmują integrację Google Consent Mode […]

CMP

Twoje pytania dotyczące CMP & Co.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz CMP, czy nie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.