17 kwietnia 2024 r. Europejska Rada Ochrony Danych ( EDPB ) opublikowała opinię w sprawie modelu zgody lub zapłaty wprowadzonego przez główne platformy internetowe, takie jak Meta. Szczegółowe podsumowanie tego tematu można znaleźć w naszym ostatnim wpisie na blogu tutaj .
W ramach tego modelu konsumenci mają wybór, czy chcą wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na potrzeby reklamy spersonalizowanej, czy też zapłacić za usługę, która nie gromadzi i nie przetwarza ich danych.
W dniu 23 kwietnia 2024 r. IAB Europe opublikowała swoją odpowiedź na opinię EDPB , w której wyraziła pewne wątpliwości:
- IAB Europe wyraża zaniepokojenie faktem, że opinia EDPB odbiega od utrwalonego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Stwierdzenia dotyczące modelu „zgoda lub płać” oraz reklamy spersonalizowanej są zbyt abstrakcyjne i mogą prowadzić do większej niepewności prawnej dla firm.
- IAB Europe uważa również, że EDPB błędnie przedstawia model zgody lub zapłaty jako system, w którym prawa do ochrony danych są luksusem, ponieważ mają zastosowanie wyłącznie do tych, których na nie stać.
- EDPB sugeruje, że powinna istnieć bezpłatna alternatywa bez reklam, i zamiast tego wykorzystuje reklamę kontekstową jako alternatywne źródło dochodu. Nie ma jednak dowodów empirycznych na to, że jest to atrakcyjna finansowo alternatywa dla przedsiębiorstw. Co więcej, RODO nie nakłada na przedsiębiorstwa obowiązku zmiany modelu biznesowego w ten sposób. Z tego powodu IAB Europe uważa, że we wniosku EDPB nie uwzględniono równowagi między prawami do ochrony danych a swobodą prowadzenia działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę te kwestie i intencje EDPB , IAB Europe wzywa do przeprowadzenia konsultacji publicznych, aby zapewnić, że nadchodzące wytyczne dokładnie odzwierciedlają obawy i interesy wszystkich zaangażowanych stron.
Czy chcesz być informowany o najnowszych wydarzeniach w tym temacie? W takim razie zapisz się już teraz do naszego newslettera → https://www. consentmanager