Czy jesteś gotowy na nowy Google Consent Mode v2 ? Dowiedz się więcej »
Dobrze, Nowy

Żegnajcie, pliki cookie stron trzecich: tak zmienia się śledzenie online


pusta czarna deska kuchenna z odrobiną mąki do pieczenia

Google, ostatnia z głównych przeglądarek, takich jak Firefox i Safari, która powoli odchodzi od plików cookie innych firm, ogłosiła już, że do końca 2024 roku będzie całkowicie wolna od plików cookie innych firm. Poniżej wyjaśnimy, co to oznacza i jak dokładnie powinno się to zdarzyć!

Pliki cookies odgrywają ważną rolę w śledzeniu aktywności online na stronach internetowych. Umożliwiają zastosowanie mechanizmów takich jak profilowanie, retargeting oraz podstawowych funkcji operacyjnych sklepów internetowych, takich jak przechowywanie towarów w koszyku użytkownika. Z tego powodu wyeliminowanie plików cookie stron trzecich może mieć znaczący wpływ na dane śledzenia, takie jak współczynniki konwersji. Zaleca się, aby dyrektorzy marketingu, reklamodawcy i wydawcy zaczęli szukać alternatywnych metod i narzędzi.

Przegląd różnych typów plików cookie

Aby dokładniej wyjaśnić kwestię eliminacji plików cookie stron trzecich, poniżej znajduje się krótki opis różnych typów plików cookie, w szczególności dwóch najpopularniejszych: plików cookie pierwszej kategorii i plików cookie stron trzecich.

Własne pliki cookie to pliki cookie ustawiane przez tę samą domenę. Jeśli prowadzisz witrynę handlu elektronicznego, Twoje własne pliki cookie pomagają Twoim klientom „zapamiętać” produkty i dodać je do koszyka.

Z drugiej strony, jeśli przesłałeś film do YouTube, który jest teraz osadzony na Twojej stronie internetowej, zostaną ustawione pliki cookie stron trzecich, ponieważ film pochodzi z domeny strony trzeciej, a mianowicie YouTube.

Uwaga: ważne jest, aby wiedzieć, że strony trzecie mogą również ustawiać własne pliki cookie i nadal będą one działać. Przykładem tego jest Google Analytics. Google to strona trzecia, która ustawia pliki cookie w Twojej domenie, których możesz używać do celów analitycznych. Te pliki cookie nie znikną w przyszłości, nawet jeśli są ustawione przez domenę zewnętrzną.

Nie masz jeszcze dość ciasteczek? (Kto tego nie robi? 🍪) Oto nasz szczegółowy przewodnik po wszystkich rzeczach związanych z plikami cookie. Oprócz tych jadalnych 😉.

Co się stanie, jeśli pliki cookie stron trzecich znikną? Czy moja witryna nadal potrzebuje banera dotyczącego plików cookie?

Prostą odpowiedzią jest tak! Nadal potrzebujesz banera z ciasteczkami. Pamiętaj, że usuwane są tylko pliki cookie stron trzecich, podczas gdy pliki cookie pierwszej kategorii są nadal używane. Te pliki cookie, które nie są niezbędne, np. do celów analizy marketingowej, nadal wymagają zgody, a zatem banera dotyczącego plików cookie. LocalStorage, w którym dane pozostają po stronie klienta i nie są automatycznie wysyłane na serwer jak pliki cookie, będzie nadal istnieć. Nadal wymaga to zgody użytkownika zgodnie z przepisami o ochronie danych, takimi jak RODO. Tym ważniejsze jest uzyskanie zgody na przekazywanie danych osobowych za pomocą banera cookie.

Jednak pytania, które powinieneś sobie zadać, to:

  1. Jakiego rodzaju plików cookie używasz?
  2. Do czego używasz plików cookies?
  3. Czy będziesz korzystać z LocalStorage?
  4. Kto ustawia pliki cookie?

Odpowiedź na te pytania pomoże Ci dowiedzieć się, jakich alternatyw powinieneś użyć zamiast plików cookie stron trzecich.

Ponadto w W nowych wytycznych EDBP wyjaśniono, że przekazywanie adresów IP wchodzi w zakres przetwarzania w ramach e-prywatności i dlatego wymaga podstawy prawnej, która jest albo niezbędna, albo – jeśli nie niezbędna – wymaga zgody. To sprawia, że ​​baner dotyczący plików cookie jest jeszcze bardziej potrzebny.

Oficjalne wytyczne EDBP można znaleźć tutaj.

Gotowe do wycofania na początku 2024 r., pełne wycofanie pod koniec 2024 r

Stwierdzono już koniec stosowania plików cookie stron trzecich, tym ważniejsze jest posiadanie dokładnego przeglądu ram czasowych, aby było wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do alternatywnych metod śledzenia. Według oficjalnego komunikatu Google pierwsza faza wycofywania plików cookie innych firm dotknie 1% użytkowników przeglądarki Chrome, co oznacza, że ​​do pierwszego kwartału 2024 r. nie będą oni mieli włączonej obsługi plików cookie innych firm. Oczekujemy, że w następnej fazie, do trzeciego kwartału, 100% użytkowników przeglądarki Chrome będzie miało wyłączone pliki cookie innych firm.

Inne pozostałe przeglądarki podążą tym samym celem: do końca 2024 r. przeglądarki nie będą już obsługiwać plików cookie stron trzecich. Coraz więcej technologii pójdzie w ich ślady i nie będzie już obsługiwać stosowania plików cookie stron trzecich.

Jaki wpływ na strony internetowe ma zniesienie plików cookies podmiotów zewnętrznych?

Istnieją różne scenariusze, które można sobie wyobrazić po całkowitym wyeliminowaniu plików cookie, chociaż niektóre zmiany mogą być już w fazie opracowywania. Rozmawiamy o

1. mniej śledzone cele marketingowe i
2. Dane o odbiorcach stron trzecich nie są już dostępne.

Jeśli zajmujesz się głównie reklamami i musisz mieć możliwość śledzenia wydatków na reklamę, uzasadnienie wydatków na reklamę w przyszłości może być trudniejsze, ponieważ nie będzie już można zagwarantować takiego samego poziomu widoczności.

Te zmiany w widoczności mogą również prowadzić do alternatywnych metod. Może to oznaczać przejście z modeli opartych na wydajności na modele oparte na kliknięciach lub wyświetleniach.

Jakość staje się kluczowa, zarówno w przypadku reklamodawcy poszukującego wysokiej jakości witryn internetowych, jak i wydawcy tworzącego wysokiej jakości treści. Teraz bardziej niż kiedykolwiek jakość może być czynnikiem decydującym o wydatkach na reklamę.

Drugim scenariuszem, jakiego muszą się spodziewać operatorzy stron internetowych, jest niemal pewne wyeliminowanie danych pochodzących od podmiotów trzecich. Dane te obejmują między innymi profile, zainteresowania zakupowe, płeć i kategorie wiekowe. Zamiast tego marketerzy i wydawcy nie będą mieli innego wyboru, jak tylko polegać na danych własnych.

Jak się przygotować i możliwości dla właścicieli witryn internetowych

Najlepiej wykorzystać dane, które już posiadasz. Jeśli nie, możesz zacząć zbierać dane.

Zacznij od danych, które być może zebrałeś już od subskrybentów newslettera, zakupów klientów lub danych z poprzednich ankiet. I oczywiście zanim zaczniesz przetwarzać dane osobowe , powinieneś już mieć ustawiony baner dotyczący plików cookie , aby użytkownicy mogli wyrazić zgodę na gromadzenie ich danych. Jeśli nie, teraz jest czas, aby to zrobić. Następnie możesz rozpocząć zbieranie danych bez żadnych problemów prawnych!

Wniosek: Przygotuj się na koniec plików cookie stron trzecich

  1. skupić się na wysokiej jakości treściach internetowych – dla wydawców, także dla reklamodawców. Jeśli działasz w branży e-commerce, upewnij się, że zawartość Twojej witryny jest wystarczająco atrakcyjna, w tym zdjęcia produktów, opisy i użyteczność Twojego sklepu.
  2. Sprawdź już teraz alternatywy dla plików cookie stron trzecich!
  3. I wreszcie, użycie banera cookie jest bardzo ważne, aby móc gromadzić wszelkiego rodzaju dane bez problemów prawnych! Zacznij zbierać dane własne już teraz.

Dzięki consentmanager Twój baner będzie gotowy do użycia w ciągu zaledwie kilku minut – i to za darmo. Spróbuj teraz!


więcej komentarzy

Polnische Flagge mit Text “Polnische DSB gibt Hinweise zur Whistleblower-Richtlinie”
Dobrze, Nowy

Polski IOD o przestrzeganiu polityki sygnalisty

7 sierpnia Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) wraz z innymi członkami organu i ekspertami zewnętrznymi zorganizował seminarium mające na celu wsparcie firm we wdrażaniu tego w swoich procesach biznesowych. Najważniejsze punkty dyskusji podsumowano tutaj: Rozszerzenie definicji sygnalisty Podczas seminarium wyjaśniono, że tożsamość sygnalisty nie ogranicza się do jego imienia i nazwiska . Do tożsamości […]
Webinar Cookie Consent Solution set up and install correctly
filmy

Seminarium internetowe: Rozwiązanie consentmanager Cookie Consent zostało poprawnie skonfigurowane i zainstalowane

Nasze seminarium internetowe na temat „Prawidłowej konfiguracji i instalacji rozwiązania dotyczącego zgody na consentmanager plików cookie” odbyło się 3 września. Podczas tego webinaru Jan Winkler , dyrektor generalny consentmanager , przeprowadził przez najważniejsze funkcje i przekazał cenne informacje na temat nowego interfejsu użytkownika interfejsu CMP consentmanager . Webinar był prowadzony w języku niemieckim i angielskim […]

CMP

Twoje pytania dotyczące CMP & Co.

Jeśli nie masz pewności, czy potrzebujesz CMP, czy nie, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla Twojej firmy.