Europejski akt o dostępności 2025 (EAA 2025) wkrótce wejdzie w życie. Firmy w UE muszą dopilnować, aby ich strony internetowe lub sklepy internetowe były zaprojektowane tak, aby były pozbawione barier, do terminu wdrożenia upływającego 27 czerwca 2025 r. Dotyczy to również pierwszego punktu kontaktu, czyli banera cookie , który musi być dostępny także dla osób niepełnosprawnych. Czym jednak te standardy dostępności różnią się od wymagań dotyczących banerów dotyczących plików cookie, ustanowionych już przez RODO ? Czy firmy muszą podejmować dodatkowe środki?
W tym artykule przeprowadzimy Cię przez wszystkie niezbędne kroki, aby Twój baner plików cookie był zgodny z EAA i pokażemy, w jaki sposób możesz zapewnić zgodność z CMP consentmanager .
Czym jest Europejski Akt o Dostępności 2025?
Europejskie prawo dostępności, oficjalnie znane jako Dyrektywa (UE) 2019/882 , to dyrektywa Unii Europejskiej przyjęta 27 czerwca 2019 r. i ma wejść w życie 28 czerwca 2025 r.
Ich celem jest stworzenie ram dostępności cyfrowej, tak aby przestrzenie internetowe, takie jak strony internetowe i aplikacje, były łatwo dostępne i użyteczne dla każdego.
Europejski akt w sprawie dostępności koncentruje się na kluczowych produktach i usługach dla osób niepełnosprawnych i zapewnia spójność standardów dostępności we wszystkich krajach UE.
Oto kategorie ograniczeń, na które zwraca uwagę EAA :
- Zaburzenia wzroku, w tym ślepota
- Zaburzenia słuchu, w tym głuchota
- Zaburzenia motoryczne
- Zaburzenia funkcji poznawczych i zaburzenia uczenia się
- Wrażliwość na światło
- Niepełnosprawności wielorakie
EAA stanowi część inicjatywy wspierającej strategię UE na rzecz praw osób niepełnosprawnych na lata 2021–2030 .
Kto musi przestrzegać EAA 2025 i w jaki sposób?
Od 28 czerwca 2025 produkty i usługi objęte Europejską Ustawą o Dostępności muszą spełniać wymogi EAA .
Firmy powinny sprawdzić przepisy dotyczące dostępności obowiązujące w danym kraju. W niektórych państwach członkowskich UE mogą obowiązywać dodatkowe wymagania.
Europejski akt w sprawie dostępności ma ogólne zastosowanie do produktów i usług ze szczególnym uwzględnieniem technologii cyfrowych . Główne sektory wymienione w ramach usług w tym rozporządzeniu obejmują między innymi:
- Usługi telefoniczne
- Usługi bankowe
- Handel elektroniczny
- Strony internetowe, serwisy mobilne, bilety elektroniczne i wszelkie źródła informacji o usługach transportu lotniczego, autobusowego, kolejowego i wodnego
- E-książki
- Dostęp do medialnych usług audiowizualnych (AVMS)
Każda firma działająca w UE lub świadcząca usługi cyfrowe klientom w UE będzie wkrótce musiała spełnić te nowe wymogi dostępności. Mikroprzedsiębiorstwa mogą mieć pewne wyjątki, ale nadal powinny udostępniać swoje usługi osobom niepełnosprawnym.
Aby zapewnić zgodność z EAA, ważne jest zrozumienie podstawowych zasad dostępności ustalonych dla stron internetowych i aplikacji mobilnych. Zasady te można znaleźć w oficjalnej Dyrektywie EAA oraz w Dyrektywie (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych organów sektora publicznego i aplikacji mobilnych.
Cztery zasady dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych
Dostępny baner cookie oznacza, że spełnia podstawowe zasady postrzegalności, użyteczności, zrozumiałości i solidności .
Co te zasady oznaczają dla projektu i zachowania banerów zawierających pliki cookie:
- Dostrzegalność – użytkownicy muszą być w stanie zobaczyć, usłyszeć lub w inny sposób dostrzec informacje zawarte na banerze plików cookie. Baner powinien być prezentowany w taki sposób, aby żadna istotna informacja nie została zasłonięta lub niedostępna.
- Użyteczność — użytkownicy powinni mieć możliwość łatwej interakcji z banerem plików cookie. Interfejs użytkownika powinien umożliwiać bez przeszkód wszystkie niezbędne działania, takie jak wybór ustawień, akceptację lub odrzucenie plików cookies czy poruszanie się po opcjach.
- Zrozumiałość — język i układ banera dotyczącego plików cookie powinny być łatwe do zrozumienia. Unikaj skomplikowanego żargonu prawniczego („żargonu prawniczego”). Zamiast tego używaj prostego i bezpośredniego języka, aby wyjaśnić opcje i implikacje.
- Solidność – Baner cookie musi działać bezbłędnie na różnych urządzeniach i technologiach. Niezależnie od tego, czy użytkownik korzysta z banera za pośrednictwem telefonu komórkowego, tabletu czy komputera stacjonarnego, baner musi dostosować się do różnych rozmiarów ekranów i obsługiwać różne technologie.
Jak zaprojektować baner dotyczący plików cookie zgodnie z wytycznymi EAA?
Jest kilka ważnych kroków, które powinieneś podjąć. Na początek powinieneś dostosować aspekty wizualne i funkcjonalne swojego banera, co zwykle możesz dostosować samodzielnie w edytorze projektu CMP – więcej na ten temat w następnej sekcji. Drugi krok jest bardziej techniczny, ale można go wykonać jednym kliknięciem w CMP consentmanager .
Zajmijmy się najpierw aspektami projektowymi: Jako użytkownik płatnego pakietu CMP consentmanager masz dostęp do różnych gotowych projektów banerów cookie, a także szerokich opcji dostosowywania. Ostatecznie to Ty odpowiadasz za zaprojektowanie wyglądu banera dotyczącego plików cookie tak, aby był dostępny dla wszystkich użytkowników.
Te wymagania dotyczące projektu i zachowania opierają się na Kryteriach i Technikach Szybkiego Sukcesu WCAG ( zobacz przewodnik WCAG tutaj ):
- Kontrast kolorów – upewnij się, że tekst na banerze plików cookie jest łatwy do odczytania, utrzymując minimalny współczynnik kontrastu wynoszący 4,5:1.
- Nie przekazuj informacji wyłącznie za pomocą kolorów — przystępny projekt wymaga dodatkowych informacji, które nie są przekazywane tylko za pomocą koloru. Na przykład przyciski „Akceptuj” i „Odrzuć” nie powinny być zielone dla „Akceptuj” i czerwone dla „Odrzuć” bez pokazywania rzeczywistego tekstu.
- Dostępność za pomocą klawiatury – baner powinien umożliwiać pełną nawigację za pomocą klawiatury, bez konieczności używania myszy.
- Jasne sformułowania – używaj jasnych, zrozumiałych słów i jasno przekazuj treść.
- Możliwość dostosowania projektu – upewnij się, że Twój baner dopasowuje się do różnych rozmiarów ekranów, od urządzeń mobilnych po komputery stacjonarne.
- Tekst alternatywny – jeśli baner zawiera ikony lub obrazy, podaj opisy w tekście alternatywnym dla wszystkich elementów, które wykonują funkcję lub reprezentują stan. Jest to niezbędne dla użytkowników korzystających z czytników ekranu.
- Łatwa rezygnacja — upewnij się, że użytkownicy mogą zrezygnować z plików cookie w jednym kroku, bez konieczności poruszania się po wielu ekranach.
- Linki – postępuj zgodnie z konwencjami internetowymi, podkreślając linki i, jeśli to możliwe, używając kolorów takich jak niebieski, aby wskazać interaktywność.
Błędy, które sprawiają, że baner plików cookie jest niezgodny z EAA (z przykładami!)
Baner dotyczący plików cookie ze słabą oceną dostępności może znacząco wpłynąć na komfort użytkowania osób niepełnosprawnych , nie wspominając o wysokich karach, jakie mogą za tym grozić !
Oprócz nieprzestrzegania powyższych, oto kilka typowych błędów, które mogą spowodować niepowodzenie banera, wraz z przykładami:
Błąd 1: Słaby współczynnik kontrastu
Nie osiąga się tutaj minimalnego współczynnika kontrastu wynoszącego 4,5:1. Użytkownicy z wadami wzroku mogą mieć trudności z odczytaniem banera.
Błąd 2: Tekst jest za mały
Małe rozmiary czcionek utrudniają użytkownikom czytanie i interakcję z treścią.
Błąd 3: Brak możliwości natychmiastowej rezygnacji
Jeśli nie zostanie zapewniona jasna i natychmiastowa opcja wyłączenia wszystkich plików cookie, baner może być frustrujący i niedostępny dla użytkowników. Użytkownicy powinni mieć możliwość łatwej rezygnacji z używania plików cookie.
Jak aktywować zgodność z EAA w CMP consentmanager
Drugi krok, nieco bardziej techniczny, ale dość prosty, polega na włączeniu funkcji ułatwień dostępu w banerze CMP. Włączając naszą funkcję zgodności z WCAG, nasz system automatycznie dodaje do Twojego banera kod, który ułatwia czytnikom ekranu i innym narzędziom ułatwiającym dostęp interpretację treści. Aktywacja zgodności WCAG w systemie consentmanager aktywuje m.in. następujące funkcje:
- Łatwiejsze ścieżki nawigacji dla nawigacji za pomocą klawiatury (np. nawigacja po banerze za pomocą klawisza Tab zamiast myszy)
- Lepsza widoczność grafiki (np. wyjaśnienie działania grafiki)
- Lepsze przypisanie elementów do funkcji (np. nagłówki są wyraźnie oznaczone jako takie)
- Większa czytelność elementów funkcjonalnych (np. stan grafiki checkboxów staje się czytelny)
- Skupienie się na bieżącym elemencie (np. nawigacja klawiaturą pozostaje w banerze cookie)
Celem wszystkich tych funkcji jest ułatwienie czytnikom ekranu, przeglądarkom i innym pomocom, dzięki czemu strona internetowa lub baner plików cookie będzie łatwiejsza w użyciu i czytaniu oraz ogólnie łatwiejsza w nawigacji.
Wykonaj następujące kroki:
- Zaloguj się do panelu CMP consentmanager .
- Przejdź do sekcji „Motywy”.
- Wybierz projekt banera na ciasteczka.
- Wybierz swój CMP.
- W obszarze Ustawienia skrzynki poszukaj ustawienia „Włącz zgodność z WCAG” (co oznacza „Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych”). Po prostu kliknij „Tak”, aby go aktywować.
- Po wybraniu baner plików cookie zostanie zoptymalizowany pod kątem zgodności z EAA 2025.
Kary za nieprzestrzeganie EAA
Kary za nieprzestrzeganie Europejskiego aktu o dostępności mogą się różnić w zależności od państwa członkowskiego UE. W Niemczech mogą zostać nałożone kary w wysokości do 500 000 euro , które mogą nawet doprowadzić do zablokowania usług . Dodatkowo, po złożeniu reklamacji należy niezwłocznie dokonać niezbędnych poprawek.
Warto wiedzieć, że od wejścia w życie 28 czerwca 2025 roku klienci mogą już składać skargi do sądów krajowych lub organów ochrony danych . Grzywny w całej UE wynoszą zazwyczaj od 2 000 do 500 000 euro, chociaż w poważnych przypadkach może zostać nałożona maksymalna kara w wysokości 1 000 000 euro . Dokładna kwota grzywny zależy od takich czynników, jak powaga naruszenia i jego wpływ na osoby, których to dotyczy, i opiera się na polityce egzekwowania prawa każdego kraju UE.
Wniosek
Wykonując powyższe kroki, możesz osiągnąć zgodność z EAA. Projektując baner plików cookie tak, aby był zgodny ze standardami dostępności, nie tylko unikniesz potencjalnych kar, ale także zapewnisz wszystkim użytkownikom bardziej integracyjne korzystanie z Internetu. Dzięki zintegrowanej funkcji dostępności w consentmanager CMP zgodność jest możliwa nawet bez dużej wiedzy technicznej!
Ponieważ termin wdrożenia zbliża się wielkimi krokami, nadszedł czas na wprowadzenie tych zmian.
🍪 Zacznij tutaj od bezpłatnej konfiguracji konta i 14-dniowego okresu próbnego naszego płatnego planu.