Organy regulacyjne z Holandii, Norwegii i Niemiec (Hamburga) zwróciły się do Europejskiej Rady Ochrony Danych ( EDPB ) o opinię na temat tego, czy duże platformy internetowe mogą stosować modele „wyrażaj zgodę lub płać” w przypadku reklamy behawioralnej na ważnej i dobrowolnej podstawie. Na podstawie zgoda użytkownika. Tłem było wprowadzenie przez Meta w październiku 2023 r. modelu subskrypcji, w ramach którego użytkownicy mają możliwość uiszczenia miesięcznej opłaty za korzystanie z usług Meta bez reklam lub bezpłatnego korzystania z usług i oglądania reklam – bezpośredni przykład „Zgody lub zapłać”.
Decyzja EDPB w tej kwestii jest taka, że duże platformy internetowe, które dają swoim klientom jedynie możliwość uiszczenia opłaty lub wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby reklamy behawioralnej, są niezgodne z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych. Taki model prowadzi do wymuszonej zgody i działa na niekorzyść użytkowników, którzy z niej zrezygnowali. Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) ważna zgoda musi być dobrowolna, a użytkownicy nie powinni czuć się zmuszeni do wyrażenia zgody na przetwarzanie danych w celu korzystania z usług platformy internetowej.
W przypadkach, gdy korzystanie z tych głównych platform internetowych jest niezbędne do udziału w życiu społecznym lub dostępu do sieci zawodowych, ograniczenie dostępu do osób, które nie wyraziły zgody, uznaje się za negatywne i niezgodne z zasadami konieczności i proporcjonalności, celowości, minimalizacji danych i uczciwość zgodnie z RODO.
Zalecenia EDPB dotyczące zgodności
Aby spełnić standardy RODO, EDPB wzywa zatem platformy do zaoferowania rzeczywistej „równoważnej alternatywy”, która nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Oznacza to możliwą trzecią opcję zgody, która nie wiąże się z żadnymi kosztami dla użytkowników, a mimo to pozwala im na korzystanie z usług tych głównych platform internetowych.
Wdrożenie trzeciej opcji zgody
Możliwym rozwiązaniem może być np. B. składają się z trzech przycisków znajdujących się na banerze plików cookies: „Wyrażam zgodę na wszystko”, co oznaczałoby, że dobrowolnie wyrażasz zgodę na przetwarzanie reklamy behawioralnej; „Wyrażam zgodę bez reklamy behawioralnej”, co oznaczałoby rezygnację z przetwarzania reklamy behawioralnej, ale możliwość korzystania z usługi w określonym zakresie; i wreszcie „Płacę”, co oznaczałoby brak zgody na przetwarzanie reklamy behawioralnej, ale możliwość korzystania z usługi z większą liczbą funkcji niż ostatnia opcja.
Użytkownicy consentmanager mogą dodać niestandardowy przycisk „Akceptuj bez reklamy behawioralnej” do pierwszego poziomu przycisku plików cookie, postępując zgodnie z naszymi instrukcjami technicznymi na naszej stronie pomocy tutaj .
Dzięki tym opcjom możesz mieć pewność, że Twoi użytkownicy będą mieli więcej możliwości wyrażenia zgody niż tylko akceptacja wszystkich warunków lub uiszczenie opłaty.
Jeśli masz dalsze pytania, skontaktuj się z nami pod adresem consentmanager .